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Improvement of Unexpected Pitch Down Tendency of an Aircraft

항공기 기수 숙임 현상 개선

  • Received : 2010.11.08
  • Accepted : 2011.01.25
  • Published : 2011.02.01

Abstract

The flight control system utilize RSS(Relaxed Static Stability) criteria in both longitudinal axes to achieve performance enhancements and improve stability. The aircraft using digital flight-by-wire flight control system receives aircraft flight conditions such as pitch, roll and yaw rate, normal acceleration from RSA(Rate Sensor Assembly) and ASA(Acceleration Sensor Assembly). These sensors has permissible measurement error related to system safety of an aircraft but, unexpected flight motions are happened by sensing errors such as offset, noise and etc. The unexpected pitch down tendency occurred by ASA sensor bias in 1g level flight with pilot hands-off. This paper addresses the design and verification of flight control law to improve of pitch down or up tendency caused by ASA sensor bias. The result of analysis and flight test reveals that pitch down tendency can be improved by pitch attitude feedback system.

현대의 고성능 전투기는 공력성능 및 조종성능의 향상을 위하여 대부분 세로축 방향으로 항공기를 불안정하게 설계하는 정안정성 완화 개념을 채택하고 있다. 항공기는 비행제어법칙에 필요한 피치, 롤, 요우각속도, 수직가속도와 같은 항공기 상태정보를 각속도(RSA: Rate Sensor Assembly)와 가속도센서(ASA: Acceleration Sensor Assembly)로부터 획득한다. 항공기에 적용되는 센서는 항공기의 안전을 보장하는 최소한의 허용 가능한 측정 오차를 갖지만, 잡음, 오프셋 등과 같은 허용 범위내의 오차로 인하여 원하지 않는 항공기 운동을 발생시킨다. 비행시험 결과, ASA의 허용 범위내의 측정 오차는 1g 수평비행시에 원하지 않는 기수 숙임 현상을 일으켰다. 본 논문에서는 이러한 오차로 인하여 발생하는 기수 숙임 현상을 개선하기 위해 1g 수평비행 조건에 피치자세각 궤환을 세로축 제어법칙에 적용하였다. 비행시험 결과, 피차자세각 궤환은 1g 수평 비행 시에 기수 숙임현상을 제거하고 항공기의 기본적인 안정성에는 영향을 미치지 않는다는 것을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. C. S. Kim, B. M. Hwang, and S. J. Kim, “A study on the longitudinal flight control law of T-50”, Journal of Control Automation and System Engineering, vol. 11, no. 11, pp. 963-969, November 2005. https://doi.org/10.5302/J.ICROS.2005.11.11.963
  2. C. S. Kim, B. M. Hwang, and Y. S. Kang, “A study on the flight control law and the dynamic characteristic about variation of feedback gains of T-50 lateral- directional axis”, Journal of Control Automation and System Engineering, vol. 12, no. 7, pp. 621-630, July 2006. https://doi.org/10.5302/J.ICROS.2006.12.7.621
  3. C. S. Kim, B. M. Hwang, S. Y. Kim and S. J. Kim, “A study on Aircraft Sensitivity Analysis for Supersonic Air-Data Error at Low Altitude”, The Korean Socity for Aeronautical and Space Science, vol. 33, no. 11, pp. 80-87, July 2005. https://doi.org/10.5139/JKSAS.2005.33.11.080