DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Characteristics of Garden Architecture in Italian Renaissance Villa Lante

이탈리아 르네상스 빌라 란테의 정원건축적 특성

  • Choi, Jong-Hee (Division of Environmental Design & Urban Horticultural Science, PaiChai University)
  • 최종희 (배재대학교 생명환경디자인학부)
  • Received : 2011.05.06
  • Published : 2011.06.30

Abstract

This study aims to discuss the characteristics of garden architecture in Italian Renaissance Villa Lante that was constructed by the cardinal in Bagnaia at 16th century through actual survey and analysis of the garden's elements. To do this, it was studied in two ways: Analysis of the present conditions and review historical documents. The results are as follows. First, the buildings, the gardens and the surrounding landscapes are visually connected each other in relations between the topography and the surrounding landscapes. Second, the spatial composition accepted Neoplatonic law of multiple proportions and was influenced by ancient myth and "Liber ruralium commodorum" of Pietro de Crescenzi(1305). Third, the garden's elements consist of plants, buildings and items. In plants, the upper plants are fir tree, cypress and pine tree and the lower plants are english holly, box tree and sweet oleander. The buildings are casino, loggia and terrace. The items are pot, sundial, chair, viewing platform and fountain. The result of this study, the political and social, technical phenomena which constitute construction pattern affected the locational property and the spatial organization of the neighbor on Villa Lante.

본 연구는 이탈리아 르네상스 정원의 조영배경, 입지 및 공간구성특성 구명에 있어 주요한 역할을 점유하고 있는 빌라 란테의 정원건축적 특성을 구명하는데 목적을 두고 수행되었다. 연구를 위한 조사는 문헌조사와 현지조사로 구분하여 이루어졌으며, 자세한 내용은 다음과 같다. 첫째, 조영의 경우 16세기 초 비테르보(Viterbo)의 교구장인 라파엘레 리아레오(Raffaele Reareo), 옥타비아노 비스콘티(Ottaviano Visconti)에 의해 빌라 조영이 시작되었으며, 이후 추기경 니콜로 리돌피(Niccolo Ridolfi)에 의해 수로가 건설되고, 1574년 추기경 감바라(Gambara), 몬탈토(Montalto)에게 소유권을 넘겨진 이후 카지노 등 주요 정원요소들이 완성되었다. 이후 란테 가문에 의해 교황청과의 임대, 소유권 인정 이전 등에 과정을 거친 후 현재에 이르고 있다. 둘째, 입지의 경우 도심에 위치하는 우르바나 성격을 가지며, 지형조건과 주변 경관과의 관계에서는 도심의 중앙광장과 강한 시선 축을 형성하며, 주변 자연환경을 빌라 및 정원의 통합적 시계 내에 포함시켜 건물과 수림대, 동적인 수공간 요소와의 연계성을 형성하고 있다. 셋째, 공간구성의 경우 고대 신화의 상징적 이미지와 피에트로 데 크레센지(Pietro de Crescenzi)의 데 루러리움 코모도런 리브리(Liber ruralium commodorum libri), 수학적 이론에 근거한 신 플라톤의 비례법칙 등을 기반으로 카지노를 중양축의 양쪽으로 분리해서 위치하게 하고, 축을 공간구성의 중심으로 삼아 정원을 빌라의 부속이 아닌 독립된 하나의 요소로 다루고 있으며, 노단을 이용한 카지노와 정원, 수림대, 주변 경관의 통합적 시계구조를 구현하였다. 넷째, 구성요소 중 식생의 경우 상층식재로는 플라타너스, 소나무, 감탕나무 등이, 하층식재로는 서양호랑 가시나무, 회양목, 장미 등이 비중이 높게 나타나고 있음을 파악할 수 있었으며, 건조물의 경우 주거기능의 카지노, 노단, 로지아 등이, 수경관으로는 분수, 캐스케이드, 벽천, 샘 등이, 점경물로는 해시계, 의자, 전망대 등이 나타나고 있었다.

Keywords

References

  1. 유주은(2004). 이탈리아 르네상스 빌라정원의 의미해석연구. 서울시립대학교 대학원 석사학위논문. p.111.
  2. 최종희, 김용기(2000). 15, 16C이탈리아 빌라정원의 조영배경에 관한 연구. 한국정원학회지. 18(4): 30-38.
  3. 최종희, 김용기(2001). 15, 16C 이탈리아 빌라정원의 입지과 공간구조 특성 및 변화과정에 관한 연구. 한국정원학회지. 19(2): 15-27.
  4. Agnelli, M.(1987). Giardini italiani, Milano.
  5. Calcagno, A. M.(1983). Architettura del Paesaggio. Evoluzione Storica. Bologna. pp.59-96.
  6. Comito, T.(1978). The Idea of the Garden in the Renaissance. New Brunswick N.J.
  7. Dusan Ogrin, D.(1993). The World Heritage of Garden. Thames and Hudson. pp.45-84.
  8. James's. Ackerman(1995). THE VILLA, Princeton Univ.
  9. Judith, C.(1988). A Tour of Italian Gardens, Rizzoli.
  10. Ree, Vander and Steebergen Smienk(1992). Italian Villas and Gardens. Prestel. pp.1-27.
  11. Tagliolini, A.(1988). Storia del giardino italiano. Firenze
  12. Zoppi, M.(1995). Storia del giardino europeo, Bari.
  13. 岡崎文形(1939). 慨觀イタリヤ庭園史(1). 庭園(5): 162-167.
  14. 岡崎文形(1939). 慨觀イタリヤ庭園史(2). 庭園(6): 21-25.
  15. 岡崎文形(1957). ヨーロツパの庭園. 創元社. pp.19-125.
  16. 岡崎文形(1993). ルネサンスの樂園. 養賢堂.
  17. 岡崎文形(1981). 造園の庭史. I, II, III, 同朋舍.
  18. 鼓常良(1961). 西園の庭園, 創元社. pp.57-89.
  19. 京都大學(1985). 造園の庭史の文化. 養賢堂. pp.1-17.
  20. 進士五十八(1989). 現代社會ど造園史榭究. 造園雜誌(2): 95-100.
  21. 針ヶ谷種吉(1941). ルネサソス初期の伊太利庭園(1). 造園雜誌8(2): 1-10.
  22. 針ヶ谷種吉(1941). ルネサソス初期の伊太利庭園(2). 造園雜誌9(1): 1-6.
  23. 針ヶ谷種길(1941). ルネサソス完成期の伊太利庭園(1). 造園雜誌8(1): 1-4.
  24. 針ヶ谷種길(1941). ルネサソス完成期の伊太利庭園(2). 造園雜誌8(5): 1-4.