Abstract
The study reviewed the content and the meaning of the present Yeoju Palkyung(eight scenery) through analyzing and interpreting the Palkyung poems, old maps and paintings, and classic materials transmitted in Yeoju area, and investigated the landscape structure of the area around the Cheongshimru(淸心樓: pavilion). On the other hand, many Palkyung poems and Noojeongjeyong(樓亭) poems illustrating the Cheongshimru as the view point or the objective have clarified the scenic excellence when the Cheongshimru is the view point. The Yeoju Palkyung viewed from the Cheongshimru was described as constructing all around allocation structure, and six scenes are categorized as a distant view of the visual influence while the 7th scene Ireungdogyeon and the 8th scene Pasagwau are a psychologically influencing landscapes. The panoramic composition of the Yeoju Palkyung at the Cheongshimru is interpreted as the Seunggyeong distribution considering Palchaejigyeongsaek(八采之景色), where main viewpoint is the Cheongshimru and the distant landscape is Paldaejangrim. The reputation of the Cheongshimru, the central place of the Yeoju Palkyung, is confirmed by the technique of scene processing describing a various way of illustrating landscapes such as near view, distant view, pulling view and collecting view. The restoration of Cheongshimru and Paldaesup(八大藪) currently undertaken is the essential business for the full recovery of the Yeoju Palkyung, which will be not only for physical restoration but also for the shortcut to revitalize the history and the spirit of Yeoju. Furthermore, the business direction should be reconsidered to truly understand the meaning, the value, and the structure of the Yeoju Palkyung to ensure the pursuit of the sustainability aiming at the project "Local attractions", one of the Namhangnag Four rivers project of the ministry of Land, Transport and Maritime Affairs.
여주지역에 전래되는 팔경시, 고지도와 옛 그림 그리고 고문헌의 분석과 해석을 통해 청심루를 중심으로 한 여주팔경의 경관구조를 고찰하였다. 청심루를 시점 및 대상으로 하는 다수의 팔경시와 누정제영시를 통해 청심루의 조망적 탁월성이 확인된다. 청심루에서 조망되는 여주팔경은 사방 포치구조를 이루고, 6개경은 원경의 시각적 영향권으로 분류되며, 제7경 '이릉두견'과 제8경 '파사과우'는 심리적 영향권내 경관이다. 청심루에서 펼쳐진 여주팔경의 구도는 '팔채지경색(八采之景色)'을 염두에 둔 승경 배분으로 보이는데, 이 때 주시점은 청심루이며 원경(元景)은 팔대장림으로 추정된다. 청심루에서의 경관처리기법은 근경과 원경, 읍경(挹景)과 취경(聚景) 등 다양한 경관 수렴방식(收斂方式)으로 전개되고 있음을 볼 때 여주팔경의 요처(要處)인 청심루의 위상이 재차 확인된다. 현재 추진 중에 있는 청심루와 팔대숲의 복원이야말로 여주팔경의 온전한 회복을 위한 절실한 사업이며, 이는 단순한 물리적 복원의 속성을 넘어 여주 역사 더 나아가서 여주의 얼을 되살리는 첩경이 될 것이다. 더불어 국토해양부의 '4대강 살리기'의 남한강 주요 사업인 '지역명소[景] 만들기'의 지속가능성 추구를 위해서는 여주팔경의 의미와 가치 그리고 그 구조에 대한 진정한 이해의 기틀 아래 사업방향이 재고되어야 마땅하다.