DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on Non-Market Benefit of Port Re-Modeling Factor Using AHP

AHP를 이용한 항만 리모델링 비시장적 편익요인 분석연구

  • Yang, Chang-Ho (Dept. of Logistics management, Graduate School of Northeast asia Logistics, University of Incheon) ;
  • Yeo, Gi-Tae (Dept. of Logistics management, Graduate School of Northeast asia Logistics, University of Incheon) ;
  • Jung, Hyun-Jae (Dept. of Logistics management, Graduate School of Northeast asia Logistics, University of Incheon) ;
  • Kim, Ho-Kyun (Dept. of Logistics management, Graduate School of Northeast asia Logistics, University of Incheon) ;
  • Son, Yoo-Lee (Dept. of Logistics management, Graduate School of Northeast asia Logistics, University of Incheon)
  • 양창호 (인천대학교 동북아물류대학원) ;
  • 여기태 (인천대학교 동북아물류대학원) ;
  • 정현재 (인천대학교 동북아물류대학원) ;
  • 김호균 (인천대학교 동북아물류대학원) ;
  • 손유리 (인천대학교 동북아물류대학원)
  • Received : 2010.11.01
  • Accepted : 2011.02.23
  • Published : 2011.02.28

Abstract

At this point that port industry brings a new change as the concept of 'Green Logistics' appears, studies on an economic analysis of existing port Re-modeling have normally been conducted focused on market value factors such as Benefit-Cost analysis, On the other hand, there have been few studies on the analysis of Non-market value factors such as environmental value. Therefore, the purpose of this study is aimed to establish a Feasibility analysis model of Incheon inner port Re-modeling in the aspect of Non-market Benefit Factors classified by related factors such as, marine environment, waterfront facility and welfare of users by using AHP methodology based on the extracted result through previous studies.

녹색물류 개념의 등장으로 항만산업에서도 새로운 변화를 맞이하고 있는 시점에, 기존의 항만 리모델링 경제성 분석의 연구들은 주로 시장적 가치요인들을 비용-편익분석등과 같은 분석기법을 통해 경제성 및 타당성을 분석하였고, 환경적 가치와 같은 비시장적 가치요인들에 대한 분석들은 거의 전무한 상태이다. 따라서 본 연구에서는 선행연구 되어왔던 해양환경과 친수시설, 이용자들의 후생과 관련된 요소들로 분류된 비시장적 편익요인을 중심으로 추출된 결과를 바탕으로 계층적 의사결정방법(AHP: Analytic Hierarchy Process)을 이용하여 비시장적 측면에서 인천내항의 리모델링 타당성 분석모델 구축을 목적으로 한다.

Keywords

References

  1. 강희용, 정승진, 김규한, 편종근 (2006). 환경 저감화 시설에 대한 비용편익분석: 광양만 사례연구. 대한토목학회, 대한토목학회논문집B.
  2. 강희용 (2003). CVM에 의한 항만공사 편익산정에 관한 연구. 박사학위논문, 명지대학교.
  3. 곽승준 (1993). 수질개선의 편익추정: 조건부가치추정법과 반모수 추정법의 적용. 자원경제학회지, 3(1).
  4. 류광훈, 심원섭 (2001). AHP를 활용하여 관광개발정책사업의 평가지표 우선순위 설정연구. 관광연구논총, 135-156.
  5. 손영국 (2002). 조건부가치측정법을 이용한 교통정보제공시스템 도입에 대한 편익추정에 관한 연구. 대한토목학회논문집, 대한토목학회, 22(2-D), 229-235.
  6. 송만순, 전인식 (2004). 리모델링에 의한 항만의 효율적 개발방안 연구. 대한토목학회지, 52(10).
  7. 이성우 (2002). 일본의 항만 리모델링 관련제도. 월간 해양수산, 통권(11), 17-32.
  8. 이성우 (2003). 일본의 항만리모델링 발전과정. 연구한국해양수 산개발원, 월간 해양수산.
  9. 이성우 (2005). AHP기법을 활용한 항만 리모델링 사업 우선순 위선정에 관한 연구, 대한국토.도시계획 학회지, 40(4).
  10. 해양수산부 (2002). 노후항만시설물 조사 및 정비계획 수립용역.
  11. Francis, J. R. D. and Dudgeon, C. R. (1967). An experimental study of wind-generated waves on a water current. Quart. J. Roy. Met. Soc., 93, 247-253. https://doi.org/10.1002/qj.49709339611
  12. Wedley, W., Choo, E and Shoner, B. (2001). Magnitude adjustment for AHP benefit/cost ratios, European Journal of Operational Research, 133, 342-351. https://doi.org/10.1016/S0377-2217(00)00302-7