참고문헌
- 김찬종, 구자옥, 김경진, 김상달, 김종희, 김희수, 명전옥, 박영신, 박정웅, 신동희, 신명경, 오필석, 이기영, 이양락, 이은아, 이효녕, 정진우, 정철, 최승언, 2008, 지구과학교재 연구 및 지도. 자유아카데미, 서울, 542 p.
- 김윤지, 정진우, 2009, 지구계 교육과 소재로서 순환에 대한 이해. 한국과학교육학회지, 29, 951-962.
- 김윤지, 정진우, 위수민, 2009, 대학생들이 인식하는 지구계 순환의 구성 개념 분석. 한국과학교육학회지, 29, 963-977.
- 교육과학기술부, 2011a, 초.중등학교 교육과정총론. 교육인적자원부, 서울, 25 p.
- 교육과학기술부, 2011b, 과학과 교육과정. 교육인적자원부, 서울, 267 p.
- 교육인적자원부, 2000, 고등학교 교육과정 해설: 과학. 교육인적자원부, 서울, 244 p.
- 고수진, 2009, 초등학교 과학영재학생들의 지구계에 대한 이해. 경북대학교 일반대학원 석사학위논문, 60 p.
- 신동희, 이양락, 이기영, 이은아, 이규석, 2005, 지구환경을 고려한 미래 지향적 지구과학교육과정 제안. 한국과학교육학회지, 25, 239-259.
- 오현석, 김제홍, 유은정, 김찬종, 2009, 지구계 수업 모듈중 그리기 활동을 통한 학생들의 인지 특성 분석. 한국지구과학회지, 30, 96-100.
- 오현석, 김찬종, 2010, 단어와 그림으로 표현된 8학년 학생들의 '지구'에 대한 심상에서 나타난 지구계 이해 분석. 한국지구과학회지, 31, 71-87.
- 이동은, 정진우, 김윤지, 2008, 고등학생들의 물순환 과정과 구성 요소에 대한 이해. 한국과학교육학회지, 28, 24-31.
- 이정아, 맹승호, 김찬종, 2007, 지구계 교육에 대한 과학 교사의 인식과 지향: 사례 연구. 한국지구과학회지, 28, 705-717.
- 이효녕, 권영륜, 2008, 지구계 주제 중심의 지구과학 모듈 개발 및 적용. 한국지구과학회지, 29, 175-188. https://doi.org/10.5467/JKESS.2008.29.2.175
- 이효녕, 김승환, 2009, 최신지구과학실험서. 경북대학교 출판부, 대구, 190 p.
- 이효녕, Fortner, R.W., Mayer, V.J., 2004, 지구시스템교육: 한국의 통합 과학교육과정 구성. 중등교육연구, 52, 397-426.
- 임은경, 홍상욱, 정진우, 2000, 지구계 교육의 현장적용에 관한 연구. 한국지구과학회지, 21, 93-102.
- 정진우, 김윤지, 2008, 물의 순환에 대한 초등 예비 교사들의 지구 시스템적 인식. 초등과학교육, 27, 319-327.
- 정진우, 김윤지, 정구송, 2007, 물의 순환에 대한 예비 지구과학 교사들의 인식. 한국지구과학회지, 28, 699-706. https://doi.org/10.5467/JKESS.2007.28.6.699
- 조규성, 이광호, 장지영, 강현아, 2006, 10학년 '과학' 수업에서 지구계 교육 프로그램 적용 방안 및 학생 반응: 화산 폭발과 기후의 변화를 중심으로. 한국지구과학회지, 27, 251-259.
- Mayer, V.J., 남정희, 이효녕, 2007, 통합과학의 이해: 지구 시스템적 접근. 자유아카데미, 서울, 268 p.
- American Geological Institute, 2003, Earth system evolution teacher edition: Earth System Science in the community. American Geological Institute, Washington D.C., USA, 674 p.
- American Geological Institute, 2005, Earth System Science in the Community (EarthComm) (5 Unit Edition). It's About Time, NY, USA, 189 p.
- Ben-zvi-Assaraf, O. and Orion, N., 2005a, A study of junior high students' perceptions of the water cycle. Journal of Geoscience Education, 53, 366-373.
- Ben-zvi-Assaraf, O. and Orion, N., 2005b, Development of system thinking skills in the context of Earth System Education. Journal of Research in Science Teaching, 42, 518-560. https://doi.org/10.1002/tea.20061
- Ben-zvi-Assaraf, O. and Orion, N., 2010, Four case studies, six years later: Developing system thinking skills in junior high school and sustaining them over time. Journal of Research in Science Teaching, 47, 1253-1280. https://doi.org/10.1002/tea.20383
- Earth System Sciences Committee, 1988, Earth system science: A closer view. National Aeronautics and Space Administration, Washington, DC, USA, 208 p.
- Fortner, R.W. and Meyer, R., 1996, Climate and water interactions: A book of curriculum activities in the series of Earth systems education activities for Great Lakes schools (ES-EAGLS). Ohio Sea Grant, The Ohio State University, OH, USA, 96 p.
- Fortner, R.W., Meyer, R., and Sheaffer, A., 1996, Land and water interactions: A book of curriculum activities in the series of Earth systems education activities for Great Lakes schools (ES-EAGLS). Ohio Sea Grant, The Ohio State University, OH, USA, 95 p.
- Fortner, R.W. and Miller, H., 1997, Life in the Great Lakes: A book of curriculum activities in the series of Earth systems education activities for Great Lakes schools (ES-EAGLS). Ohio Sea Grant, The Ohio State University, OH, USA, 120 p.
- Fortner, R.W., Miller, H., and Sheaffer, A., 1995, Great Lakes instructional materials for the changing earth system. Ohio Sea Grant, The Ohio State University, OH, USA, 300 p.
- Fortner, R.W., Sheaffer, A., and Miller, H., 1997a, Environmental issues in the Great Lakes: A book of curriculum activities in the series of Earth systems education activities for Great Lakes schools (ESEAGLS). Ohio Sea Grant, The Ohio State University, OH, USA, 180 p.
- Fortner, R.W., Sheaffer, A., and Miller, H., 1997b, Shipping on the Great Lakes: A book of curriculum activities in the series of Earth systems education activities for Great Lakes schools (ES-EAGLS). Ohio Sea Grant, The Ohio State University, OH, USA, 86 p.
- Hlawatsch, S., Bayrhuber, H., Euler, M., Hansen, K.H., Hildebrandt, K., Hoffmann, L., Lucius, E.R., Siemer, F., and Hassenpflug, W., 2003, Earth System Education in Germany. In Mayer, V.J. (ed.), Implementing global science literacy. Earth Systems Education Program, The Ohio State University, OH, USA, 155-156.
- Jax, D.W., 1995, A case study of the initiation and implementation of an innovative integrated science curriculum for grades nine and ten. Unpublished Ph.D. Dissertation, The Ohio State University, OH, USA, 340 p.
- Lee, H., 2002, A case study of science curriculum integration: Earth systems approach. Unpublished doctoral dissertation, The Ohio State University, OH, USA, 314 p.
- Lee, H., 2010, A qualitative case study of an exemplary science teacher's Earth Systems Education experiences. Journal of Korean Earth Science Society, 31, 500-520. https://doi.org/10.5467/JKESS.2010.31.5.500
- Mayer, V.J., 1991a, Earth-system science: A planetary perspective. The Science Teacher, 58, 31-36
- Mayer, V.J., 1991b, Framework for Earth systems education. Science Activities, 28, 8-9.
- Mayer, V.J. (ed.), 2002, Global science literacy. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, Netherlands, 260 p.
- Mayer, V.J. and Fortner, R.W. (eds.), 1995, Science is a study of Earth: A resource guide for science curriculum restructure. The Ohio State University, OH, USA, 246 p.
- Park, D., Yager, R., and Smith, M., 2004, Implementing EarthComm: Teacher professional development and its impact on student achievement scores in a standardsbased earth science curriculum. Electronic Journal of Science Education: http://unr.edu/homepage/jcannon/ejse/ejse.html (2011, October)
- Park, D., 2001, A Study of Earth System Science in the Community (EarthComm) in Terms of Its Congruency with the Visions in the National Science Education Standards and Its Effectiveness in Improving Student Learning. Unpublished Ph.D. Dissertation, The University of Iowa, Iowa, USA, 154 p.
피인용 문헌
- Gifted Elementary Students' Understandings about Earth Systems and Environmental Problems vol.33, pp.7, 2012, https://doi.org/10.5467/JKESS.2012.33.7.672
- The Impact of Self-Reported Knowledge and Self-perceived Importance about Earth Systems on Science Gifted Students’ Science Motivation: An Exploratory Study vol.36, pp.6, 2015, https://doi.org/10.5467/JKESS.2015.36.6.580
- Effects of Systems Thinking on High School Students’ Science Self-Efficacy vol.37, pp.3, 2016, https://doi.org/10.5467/JKESS.2016.37.3.173