Clinical Dental Hygiene Education and Practice based on Dental Hygiene Process

치위생 과정 기반의 임상 치위생 교육과 실무

  • Received : 2011.06.21
  • Accepted : 2011.06.24
  • Published : 2011.06.30

Abstract

Dental hygiene was originated from dentistry and dental hygiene knowledge was a component of dental knowledge body. Since the late 1980s dental hygiene theory was began to develop. Nursing theories such as metaparadigm, nursing process and human need theory affected theory development as dental hygiene process. Dental hygiene process provides a framework for high quality dental hygiene care. Dental hygiene process include five phases; assessment, dental hygiene diagnosis, dental hygiene planning, implementation, evaluation. Dental hygiene process of care is recognized as standard for dental hygiene education and clinical dental hygiene practice. Dental hygiene practice has moved from auxiliary model to professional model. Critical thinking skill and disposition are necessary to provide evidence-based dental hygiene care using dental hygiene process as clinical process and critical thinking process. Critical thinking, problem solving and evidence-based practice must be integrated into dental hygiene process for quality dental hygiene care.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 남서울대학교

References

  1. Ring ME: Dentistry: An illustrated history. Harry N. Abrams, New York, pp.288-298, 1985.
  2. Wilkins EM: Clinical practice of the dental hygiene. 10th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, pp.5-6, 2009.
  3. Darby ML, Walsh MM: Dental hygiene theory and practice. 2nd ed. Saunders, St. Rouis, pp. 8-9, 2003.
  4. Muller-Joseph L, Petersen M: Dental hygiene process: diagnosis and care planning. Delmar, Albany, NY, pp.1-144, 1995.
  5. Commission on Dental Accreditation: Accreditation standards for dental hygiene education program. Chicago: American Dental Association 2008.
  6. ADEA: Competencies for entry into the profession of dental hygiene. J Dent Educ. 68(7): 745-749, 2004.
  7. ADHA: Standards for clinical dental hygiene practice. Chicago: American Dental Hygienist Association 2008.
  8. Sackett DL et al.: 근거중심의학(Evidence-Based Medicine: How to Practice and Teach EBM. 2nd ed). 아카데미아, 서울, pp.1-64, 2004.
  9. Facione A: Critical thinking: A statement of expert consensus for purpose of educational assessment and instruction. American Philosophical association delphi report. ERIC Doc. No. 315-423, 1990.
  10. ADA: Policy Manual. Chicago: American Dental Hygienist Association 2008.
  11. Wilkins EM: Clinical practice of the dental hygiene. 7th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, pp.1-660, 1994.
  12. Wilkins EM: Clinical practice of the dental hygiene. 8th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, pp.1-990, 1999.
  13. Wilkins EM: Clinical practice of the dental hygiene. 9th ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, pp.1-1024, 2003.
  14. 조영식: 학사치과위생사 양성을 위한 교육과정 비교연구. 치위생과학회지 5(4): 251-258, 2005.
  15. 조영식, 이수영: 임상구강위생 교육과정의 개발 발향. 치위생과학회지 5(1): 33-38, 2005.
  16. 김응권 등: 치위생학의 표준화 및 발전 방향. 서울: 대한치과위생사협회 대한치위생(학)과교수협의회, 2005.
  17. 조영식, 유미현, 배현숙: 치위생과정 기반의 임상예방 진료: 학사치과위생사(BSDH) 양성 교육과정 개발사례. 대한치위생(학)과 교수협의회 하계 연수회 연제집, 2006.
  18. 권순복: 포괄치위생 교육과정이 치과위생사의 전문적 역할 향상에 미치는 효과[박사학위논문]. 단국대학교대학원, 천안, 2010.
  19. 이수영, 조영식: 치위생과정의 이론적 배경과 구성요소에 관한 고찰. 치위생과학회지 5(1): 25-32, 2005.
  20. 유미현: 치위생 과정에서의 치료계획 수립. 남서울대학교 논문집 10: 475-495, 2004.
  21. 이준미 등: 치위생과정을 적용한 치위생관리 기록부 분석. 한국치위생교육학회지 9(4): 768-783, 2009.
  22. 한선영 등: 치위생과정에 근거를 둔 임상치위생학의 교육 실태. 치위생과학회지, 9(3):271-278, 2009.
  23. 한선영: 치위생과정의 교육 실태와 인식 조사[석사학위논문]. 연세대학교대학원, 원주, 2009.
  24. 이준미: 치위생과정의 표준임상경로 개발[석사학위논문]. 연세대학교대학원, 원주, 2009.
  25. 문소정: 지역사회의 구강건강 문제를 사정하기 위한 새로운 도구의 개발[석사학위 논문]. 연세대학교 대학원, 원주, 2010.
  26. 이은숙 등: 임상 치위생 관리. KMS, 서울, pp.1-223, 2011.
  27. 정원균 등: 우리나라 치위생학 학문체계의 발전 방향에 관한 연구. 대한치과위생사협회.대한 치과위생(학)교수협의회, 서울, 2009.
  28. 하영수: 간호이론 정립의 전망. 간호학회지 10(1): 1-3, 1980
  29. 조지 M. 포스터, 바바라 G. 앤더슨: 의료인류학. 한울, 서울, pp.266-288, 1994.
  30. 이소우 등: 간호이론의 이해. 수문사, 서울, pp.32-38, 1997.
  31. Kuhn T: 과학혁명의 구조. 까치, 서울, pp.22-88, 1997.
  32. Potter PA: Fundamental of Nursing. 7th ed. Elsevier, Amsterdam, pp.44-48, 2009.
  33. ADHA: Policy Manual. Chicago: American Dental Hygiene Association, 2011.
  34. Tomey AN, Alligood MR: 간호이론가와 이론. 대학서림, 서울, pp.1-82, 2006.
  35. 이소우: 간호이론 분석, 평가, 및 개발에 관한 소고, 간호학의 지평, 1(1):1-21, 2005
  36. 김매자 등: 간호과정론. 서울대학교출판부, 서울, pp.1-338, 2001.
  37. 고성희 등: 간호과정의 이해. 현문사, 서울, pp.83-126, 2002.
  38. 최순희 등: 표준화된 간호진단, 결과, 중재의 연계. 현문사, 서울, pp.7-412, 2004.
  39. Yura H, Walsh MB: The Nursing Process. 5th ed. Appleton, Norwalk, pp.1-184, 1988.
  40. NANDA: Nursing Diagnosis Resources. from http://www.nanda.org(2011, April, 1)
  41. 김명자: 간호과정 용어 체계를 이용한 간호기록 분석: 군병원 정형외과 재원환자 기록 대상으로, 간호행정학회지, 16(1): 73-85, 2010
  42. 신경림 등: 비판적 사고와 간호과정. 현문사, 서울, pp.11-256, 2007.
  43. Wilson JM: 비판적 사고와 간호과정. 현문사, 서울, pp.1-396, 2008.
  44. 김조자, 김용순, 박지원: 비판적 사고력 향상을 위한 간호과정 접근. 현문사, 서울, pp.386, 1999.
  45. Pearl G: 간호과정과 비판적 사고. 메디컬코리아, 서울, pp.1-182, 2006.
  46. 권인수 등: 간호대학생의 비판적 사고 성향 측정도구 개발. J Korean Acad Nurs 36(6): 950-8, 2006.
  47. 조영식: 근거중심 치위생 연구. 2010년 종합학술대회 연제집. 한국치위생과학회, 대구, 2010.
  48. Greenhah T, Donald A: 근거중심의학 워크북. 아카데미아, 서울, pp.9-60, 2007.
  49. 박병주: 근거중심 보건의료. 고려의학, 서울, pp.3-17, 2009.
  50. Thomas MV: Evidence-based dentistry. Dent Clin N Am, 53(1): 1-153, 2009. https://doi.org/10.1016/j.cden.2008.10.002
  51. Littell JH, Corcoran J, Pillai V: Systematic reviews and metaanalysis. Oxford University Press, New York, pp.1-28, 2008.
  52. Bader JD: Stumbling into the age of evidence. Dent Clin N Am 53: 15-22, 2009. https://doi.org/10.1016/j.cden.2008.09.001
  53. ADA: Current Policy. Chicago: American Dental Association, 2001.
  54. Chichester SR et al.: Incorporation of evidence-based principle in baccalaureate and nonbaccalaureate degree dental hygiene programs. J Dent hygiene, 76(1): 60-66, 2002.
  55. Forrest JL, Miller SA: Evidence-based decision making in dental hygiene education, practice, and research. J Dent Hyg 75(1): 50-63, 2001.
  56. Cobban, SJ, Wilson MP: A proposed model for a collaborative approach to dental hygiene research. Int J Dent Hyg 3(4): 185-91, 2005. https://doi.org/10.1111/j.1601-5037.2005.00153.x
  57. Cobban SJ, Seale LN: A collaborative approach for improving information literacy skills of dental hygiene students. Int J Dent Hyg 1(1): 49-56, 2003. https://doi.org/10.1034/j.1601-5037.2003.00005.x
  58. Cobban SJ, Edgington, EM: Moving research knowledge into dental hygiene practice. J Dent Hyg 82(2): 21, 2008.
  59. 김명숙, 박정, 오희숙: 사고력 개발 연구 II. 서울: 한국교육과정평가원, 2002.
  60. 조아미 등: 청소년 생애핵심역량 개발 및 추진방안 연구 II: 사고력 영역. 서울: 한국청소년정책연구원, 명지대학교 산학협력단, 2009
  61. 김광수: 비판적 사고론. 철학연구 58: 5-42, 2002.
  62. 김희정: 법학적성시험, 공학인증제와 관련한 중간점검: 법학적성과 철학교과내의 비판적 사고 교육. 철학사상 28: 73-94, 2008.
  63. Cobban SJ, Profetto-McGrath J: A pilot study of research utilization practices and critical thinking dispositions of Alberta dental hygienists. Int J Dent Hyg 6(3): 229-37, 2008. https://doi.org/10.1111/j.1601-5037.2008.00299.x
  64. 김명숙: 공교육에서의 비판적 사고교육의 방향과 쟁점. 철학연구, 58:107-144, 2002.
  65. 김영정: 창의성과 비판적 사고. 인지과학 13(4): 81-90, 2002.
  66. Cobban SJ: A dialectical analysis of an art of dental hygiene practice. Int J Dent Hyg 7(3): 217-25, 2009. https://doi.org/10.1111/j.1601-5037.2009.00396.x
  67. Williams KB et al.: Oral health-relsted quality of life: a model for dental hygiene. J Dent Hygiene 72(2): 19-25, 1998.
  68. Darby ML, Walsh MM: Application of the human needs conceptual model to dental hygiene practice. J Dent Hyg 74(3): 230-237, 2000.
  69. Darby ML, Walsh MM: Dental Hygiene Theory and Practice. 2nd ed. Saunders, St. Louse, 1-340, 2003.
  70. 이은옥 등: 간호진단과 중재. 서울대학교 출판부, pp.8-11, 2007.
  71. 조영식: 치과위생사의 수행능력기반 교육과정 개발. 남서울대학교 논문집 10: 409-447, 2004.
  72. 한국직업능력개발원: 국가표준직무 능력 체제에 관한 기초연구. 서울: 한국직업능력개발원, 2000.
  73. Glassman P. Chamber DW: Developing competency systems: a never-ending story. J Dent Edu 62; 173-181, 1998.
  74. DeWald, McCann: Developing a competency-based curriculum for a dental hygiene program. J Dent Edu 63(11): 793-804, 1999.
  75. Conny DJ: Competences for preclinical and didactic courses. J Dent Edu 58: 346-8, 1994.
  76. Johnson PM: Dental hygiene practice in Canada 2001. Ottawa: Canadian Dental Hygiene Association, 2002.
  77. ADHA: Dental Hygiene Diagnosis: An American Dental Hygienist's Association Position Paper. Chicago: American Dental Hygienist's Association, 2010.
  78. CDHA: Entry to practice competencies and standards for Canadian dental hygieinists. Ottawa: Canadian Dental Hygienist Association, 2010.
  79. Beha-Horenstein LS, Schneider-Mitchell G, Graff R: Promoting the teaching of critical thinking skills through faculty development. J Dent Edu 73(6): 665-675, 2009.
  80. ADEA: Commission on Change and Innovation in Dental Education: Educational strategies associated with development of problem-solving, critical thinking, and self-directed learning. J Dent Edu 70(9): 925-936, 2006.
  81. CODA: Proposed Revisions to Dental hygiene Standards: accreditation Standards for Dental Hygiene Education Programs. Chicago: Commission on Dental Accreditation ADA, 2011.
  82. Williams KB et al.: Predictive validity for critical thinking skills and disposition for the National Board Dental Hygiene Examination: a preliminary investigation. J Dent Edu 70(5): 536-544, 2006.
  83. Williams KB et al.: Predictive validity of critical thinking skills for initial clinical dental hygiene performance. J Dent Edu 67(11): 1180-1192, 2003.
  84. Hendricson WD, Andries Sc, Chadwick DG: Educational strategies associated with development of problem-solving, critical thinking, and self-directed learning. J of Dent Education 70(9): 925-936, 2006;
  85. 김조자 등: 간호진단과 중재분류에 관한 조사연구: 가정간호를 대상자를 중심으로. 대한간호학회지 29(1): 72-83, 1999.
  86. 김종경: 간호 대상자별 다빈도 간호진단, 간호중재, 간호결과 및 연계 체계 조사, 16(2): 121-142, 2010.
  87. 양영희: 임상 실습에서 학생들이 경험하는 간호 과정 적용 문제. 한국간호교육학회지 5(1): 58-71, 1999.
  88. ADHA: Dental Hygiene Diagnosis: An American Dental Hygienist's Association Position paper. Chicago: American Dental Hygienist's Association, 2005.
  89. Nishimura T, Takahashi C, Takahashi E: Dental hygiene residential care in a 3-yesr dental hygiene education programme in Japan: towards dysphagia management based on the dental hygiene process of care. Int J Dent Hygiene 5: 145-150, 2007. https://doi.org/10.1111/j.1601-5037.2007.00246.x
  90. Sato Y et al.: Application of the dental hygiene human needs coceptual model and the oral health-related qualtity of life model to the dental hygiene curriculum in Japan. Int J Dent Hygiene 5: 158-164, 2007. https://doi.org/10.1111/j.1601-5037.2007.00235.x
  91. DePaola DP, Slavkin HC: Reforming dental health professions education: a white paper. J Dent Educ 68(11): 1139-50, 2004.
  92. 김남희 등: 한국과 미국의 치위생 교육이념의 비교. 치위생과학회지, 6(3): 193-199, 2006.