Abstract
Poems written on the tablets hanging in Kwanghanru(a pavilion in Namwon, Jeollabuk-do) reveal each author's view of landscape and their recognition of the pavilion and it surroundings. This study consists of the following four analysis frames of the characteristics, sensations, and temporal and spatial axes of the landscape elements grouping tablet poems into two categories of deunglusi of Joseon's literary men, and baegiljangsi and cheongtaksi of the 1930s. The result of the landscape element analysis shows that physical elements are shown more frequently than symbolic ones. Among the physical ones, natural elements are used more often than artificial ones. The landscape elements appearing in each individual poem of baegiljangsi and cheongtaksi are relatively more than those of deunglusi. When the landscape elements are analyzed by sensational aspect, most of them are visual in nature, and there also appear some that are aural or olfactory in nature. Analyzed from a temporal axis, expressions related to autumn and evening and night are used frequently. From the spatial axis, foreground elements are preferred to middleground or background ones.
광한루 편액에 기록된 누정제영시는 작가의 경관관과 주변 경관에 대한 지각의 내용을 담고 있다. 본 연구는 편액시를 조선시대 문인들의 등루시, 1930년대의 백일장시/청탁시로 구분하여 시에 등장하는 경관구성요소들을 구성요소의 특성, 감각기관, 시간축 및 공간축 등 4가지 측면의 분석 틀을 기준으로 분석하였다. 경관요소를 분석하면 상징적 요소보다 물리적 요소의 빈도가 매우 높았으며, 물리적 요소 중에서는 자연적 요소의 출현빈도가 인공적 요소보다 상대적으로 높게 나타났다. 개개의 시에 출현하는 경관요소는 조선시대 문인들의 등루시보다 백일장시/청탁시가 상대적으로 많았다. 시에 나타난 경관요소를 지각감각 측면에서 분석하면 시각적 요소가 거의 대부분을 차지하며, 청각, 후각적 요소도 일부 나타난다. 시간축으로 분석하면 계절적 측면에서는 가을의 표현이 많았으며, 시간대는 저녁과 밤 시간대 표현이 많았다. 공간축에서는 근경요소가 원경, 중경 요소보다 높았다.