DOI QR코드

DOI QR Code

표적 가관측성 향상을 위한 Time-to-go 다항식 유도법칙

Time-to-go Polynomial Guidance Law for Target Observability Enhancement

  • 투고 : 2010.10.01
  • 심사 : 2010.12.24
  • 발행 : 2010.12.25

초록

본 논문에서는 충돌각 및 종말 가속도를 제어하는 $t_{go}$-다항식 유도기법을 기반으로 표적 가관측성을 향상시키는 새로운 형태의 $t_{go}$-다항식 유도법칙을 제안한다. 제안한 유도법칙은 기존 $t_{go}$-다항식 유도명령에 거리오차와 비례이득으로 구성된 부가항을 합한 간단한 형태로서, 비례이득을 변화시킴에 따라 비행궤적의 형태를 결정할 수 있다. 또한 이는 $t_{go}$-다항식 유도가 가지는 충돌각 및 가속도 제어 특성을 그대로 유지한다. 본 연구에서는 제안한 유도법칙의 닫힌 해를 구하여 유도 특성을 고찰하고, 다양한 시뮬레이션을 수행하여 유도법칙의 타당성을 보이도록 한다.

In this paper, we propose a new guidance law for target observability enhancement, which can control both terminal impact angle and acceleration. The proposed guidance law is simple form, combined conventional time-to-go polynomial guidance and a additional bias term which consists of relative position and proportional gain. The guidance law provides oscillatory flight trajectory and it maintains the conventional time-to-go polynomial guidance performance. To investigate the characteristics of the guidance law, we derive the closed-form solution, and various simulations are performed for proving the validity of the proposed guidance.

키워드

참고문헌

  1. 조항주, “PNG의 항법상수와 이와 관련된 최적제어 문제”, 한국자동제어학술회의 논문집, 1992. 10, pp. 578-583.
  2. C. K. Ryoo, H. Cho, and M. J. Tahk, "Optimal Guidance Laws with Terminal Impact Angle Constraint", Journal of Guidance, Control, and Dynamics, Vol. 28, No. 4, July-Aug. 2005, pp. 724-732. https://doi.org/10.2514/1.8392
  3. C. K. Ryoo, H. J. Cho, and M. J. Tahk, "Time-to-go Weighted Optimal Guidance with Impact Angle Constraints", IEEE Trans. on CST, Vol. 14, No. 3, 2006, pp. 483-492. https://doi.org/10.1109/TCST.2006.872525
  4. T. L. Son, S. J. Shin, and H. Cho, "Impact Angle Control for Planar Engagements", IEEE Trans. on AES, Vol. 35, No. 4, Oct. 1999, pp. 1439-1444. https://doi.org/10.1109/7.805460
  5. Y. I. Lee, C. K. Ryoo, and E. G. Kim, "Optimal Guidance with Constraints on Impact Angle and Terminal Acceleration", AIAA GNC Conference and Exihibit, Austin, Texas, 11-14 Aug. 2003.
  6. 이진익, “충돌각 구속조건을 위한 보조루프 합성을 통한 준최적 호밍 유도법칙”, 한국항공우주학회지, 제 35권 제 11호, 2007, pp. 1006-1012. https://doi.org/10.5139/JKSAS.2007.35.11.1006
  7. 탁민제, 민병문, “Tgo-다항식 유도법칙에 관한 연구”, 항공우주학회 춘계학술발표회 논문집, 용평리조트, 2007.
  8. 이창훈, 김태훈, 탁민제, “가속도 제한을 고려한 Time-to-go 다항식 유도 법칙 연구”, 한국항공우주학회지, 제 38권 제 8호, 2010, pp. 774-780. https://doi.org/10.5139/JKSAS.2010.38.8.774
  9. T. L. Song and T. Y. Um, "Practical Guidance for Homing Missiles With Bearings-Only Measurements", IEEE Trans. AES, Vol. 32, No. 1, Jan. 1996, pp. 434-443. https://doi.org/10.1109/7.481284
  10. J. L. Speyer, D. G. Hull, C. Y. Tseng, and S. W. Larson, "Estimation Enhancement by Trajectory Modulation for Homing Missiles", Journal of Guidance and Control, Vol. 7, No. 2, March-April 1984, pp. 167-174. https://doi.org/10.2514/3.8563
  11. D. G. Hull, J. L. Speyer, and C. Y. Tseng, "Maximum Information Guidance for Homing Missiles", Journal of Guidance and Control, Vol. 8, No. 4, July-Aug. 1985, pp. 494-497. https://doi.org/10.2514/3.20010
  12. B. Ristic, S. Arulampalam, N. Gordon, "Beyond the Kalman Filter: Particle Filters for Tracking Applications", Artech House, 2004.