DOI QR코드

DOI QR Code

Perspective of Energy Education: Comparison between the Management Group and the Teaching Group

에너지교육에 대한 학교 조직 내 관리집단과 교수집단의 인식 수준 차이

  • Seo, Eun-Jung (Graduate school of interdisciplinary program in environmental education)
  • 서은정 (서울대학교 환경교육 협동과정)
  • Received : 2011.08.25
  • Accepted : 2011.10.19
  • Published : 2011.10.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze and compare the management group' and the teaching group' perception of energy education in Korea. For this purpose, this study carried out a questionnaire survey at schools participating in the energy saving policy. The data was collected from six managers and 171 teachers in middle schools. First, the results indicated that both the management group and teachers have a considerable interest in teaching energy saving practice. How ever the management group showed more preference toward teacher-leading courses, such as lecture, compared to the teachers Second, both the management group and teachers tended to take extracurricular activities. Third, the manager group mostly got energy educational resource from the teacher training program, textbook and teacher's companion. However the teachers mostly did from the mass media. Fourth, compared to the teachers, the managers preferred to allot more budgets to school facilities than to activities related to educating students related to energy. Fifth, the management group pointed out curriculum-making and more budget as the necessity to enhance energy education but the teaching groups did students' interest. Sixth, both the management group and teachers emphasis on the need of energy education.

Keywords

References

  1. 김철규, 교장의 결합기제에 대한 초등교사의 요구분석, 한국교원대학교 대학원, 석사학위논문, 1993.
  2. 나민주, 학교조직의 결합분석, 서울대학교대학원, 석사학위논문, 1991.
  3. 여성희, 강순자, 중등학교 교원연수에 대한 교사들의 인식 조사 연구, 한국교원교육학회, 제21권 1호, 2004, pp. 323-345.
  4. 윤순진, 학교 기후 변화 교육의 현황과 과제, 환경교육, 제22권 2호, pp.1-22, 2009.
  5. 이정로, 학교장의 변혁적-거래적 리더십과 조직가치의 결합유형, 조직효과성의 인과관계 분석. 박사학위 논문, 전북대학교 대학원, 2006.
  6. 이진헌, 성정지, 최진하, 환경교육 직무연수를 통한 교사들의 의식변화와 양면가치태도 변화 분석. 환경교육, 제18호 2권, pp.120-133, 2005.
  7. 서은정, 윤순진, 중학교의 에너지 교육 현황과 교사가 경험하는 에너지 교육 장애요인, 환경교육, 제24권 1호, 2011, pp. 26-39.
  8. 최돈현, 남상준, 김영란, 김도희, 학교 환경교육의 내실화를 위한 교사연수와 양성, 환경교육, 제3권, pp.33-46, 1992.
  9. 최상길, 초등학교에서 에너지의 합리적 사용을 위한 STS 프로그램의 개발과 적용효과, 실과교육연구, 제8권 1호, 2002, pp.47-60.
  10. 허경철, 제5차 초.중학교 특별활동 교육과정 개정 시안의 연구 개발, KEDI 연구 보고서, 1986.
  11. Weick, K. E., Educational Organizations as Loosely Coupled Systems. Administrative Science Quarterly, vol 21, 1976, pp. 1-19. https://doi.org/10.2307/2391875