Abstract
It is important to secure illumination for the driver's safety because the tunnel is a space for changing brightness quickly, and lighting fixtures of the tunnel have consumed a lot of electric lighting energy for operating in both the daytime and at night. This study aims to evaluate daylighting performance of Mirror Reflector System for luminous environment improvement of tunnel space by using RADIANCE simulation program. The results of simulation show that illuminance of bar type is higher than illuminance of pole type at 20 m from the tunnel entrance.
터널은 밝기가 급변하는 공간으로 운전자의 안전을 위해 조도의 확보가 중요하고, 터널의 조명설비는 주간과 야간에 모두 운영되고 있어 많은 전기 에너지가 소비되고 있다. 따라서 본 연구는 주간에 터널의 자연채광을 효율적으로 이용하여 에너지를 절약할 수 있는 방안으로 RADIANCE 시뮬레이션 프로그램을 사용하여 자연채광 반사거울 시스템의 채광 성능을 평가해 보았다. 프로그램을 사용하여 바(bar)형식과 폴(pole)형식으로 구분하여 벽면과 바닥면으로 주광을 유입한 결과 터널입구부로부터 20 m에서 바형식의 형태가 터널내부의 높은 조도를 확보하는 것으로 나타났다.