DOI QR코드

DOI QR Code

Performance Characteristics of the Electrical Air Conditioning System for the Zero Emission Passenger Vehicle

무공해 승용 자동차의 냉방을 위한 전동식 냉방시스템 성능에 관한 연구

  • 이무연 (자동차 부품 연구원 열제어시스템 연구센터) ;
  • 조중원 (자동차 부품 연구원 열제어시스템 연구센터) ;
  • 이호성 (자동차 부품 연구원 열제어시스템 연구센터) ;
  • 원종필 (자동차 부품 연구원 열제어시스템 연구센터)
  • Received : 2011.10.28
  • Accepted : 2011.12.13
  • Published : 2011.12.31

Abstract

The objective of this study is to investigate the cooling performances of the electrical air-conditioning system using electric driven scroll compressor for zero emission passenger vehicles. This air conditioner with air source was used R-134a as a refrigerant and installed in a real zero emission passenger vehicle for tests under various driving conditions. The cooling performance of the electrical air conditioner was affected by driving velocities and conditions of the tested vehicle. The condensing rate of the condenser during driving is better than that of the idle condition. The average cool down temperature in the cabin room decreased on average $5.2^{\circ}C$ with the increase of the outdoor temperature from $20.0^{\circ}C$ to $30.0^{\circ}C$. In addition, the cooling performances were sufficient for cooling loads of the tested passenger car under tested conditions.

본 연구의 목적은 친환경 무공해 승용 차량에 적용되는 전동식 냉방시스템의 성능특성을 실차에서 확인하는 것이다. 이를 위하여 인버터로 구동되는 전동식 스크롤 압축기를 적용한 전동식 냉방시스템을 설계 및 제작하여 수소 연료전지 자동차에 설치하여 다양한 주행도로 조건에서 실험을 진행하였다. 주행조건의 변화는 시험차량에 장착된 전동식 냉방시스템의 성능에 영향을 주었으며, 고속 및 일반도로 주행조건에서 냉방시스템의 성능이 정지조건에서 냉방시스템의 성능보다 우수하게 나타났다. 또한, 외기온도가 $20.0^{\circ}C$에서 $30.0^{\circ}C$로 증가함에 따라 고내 온도는 평균 $5.2^{\circ}C$ 더 적게 감소하였다.

Keywords

References

  1. Lee, M. Y., Won, J. P., Lee, D. Y. and Cho, C. W., , "Study on the Performance Characteristics of the Roof Mounted Electrical Air Conditioning System Using Inverter Scroll Compressor", Journal of the KAIS, 12 (10), In press, 2011a. https://doi.org/10.5762/KAIS.2011.12.10.4308
  2. Lee, M. Y., Cho, C. W., Lee, H. S., Lee, D. Y., Park, Y. C. and Won, J. P., "Performance Characteristics of a Simultaneous Hybrid Heat Pump using Coolant and Air Sources for an Electric Bus", Int. J. of Refrigeration, In Review, 2011b.
  3. Park, I. Y., Won, J. B., Goh, H. B. and Lim, K. S., "Optimum Control of A/C System for Hybrid Car by Electric Compressor", Proceeding of KSAE 2011, pp. 2155-2159, 2011.
  4. Cho, C. W., Lee, M. Y., Lee, H. S., Mo, J. H., Oh, S. T. and Won, J. P., "Heating Performance Characteristics of a Coolant Source Heat Pump using Wasted Heat of Electric Devices for an Electric Bus", Int. J. KSME, In Review, 2011.
  5. Lee, H. S., Won, J. P., Cho, H. W., Lee, M.Y., Jung, Y.C., Jeon, H. B. and Kim, Y. C., "A Study on the Performance Characteristic of CO2 Mobile Air Conditioning Bench Tests with the Variation of Driving Conditions on the Road", Proceeding of KSAE 2011, 2011.
  6. Cho, C. W., Lee, M. Y., Lee, H. S., Mo, J. H., Oh, S. T. and Won, J. P., "Performance Characteristics of a Household Refrigerator with Dual Evaporators Using Two-Stage Compression Cycle", Int. J. Air Conditioning and Refrigeration, 17 (3), pp. 107-113, 2011.