Abstract
Objectives: This study was performed to investigate the service needs of the beneficiaries who had enrolled in home-based management programs for cancer patients. Methods: From March to May 2009, 676 cancer patients who were registered in home-based cancer patient management programs were selected as subjects for this study. The data were collected using a questionnaire along with a face-to-face interview performed by officers in charge of the home-based care programs of 47 regional health centers. Fifteen patients were excluded due to incomplete data, leaving 661 subjects who were ultimately enrolled in the study. Results: The mean age of subjects was $64.0{\pm}2.5$ years, and males comprised 45.1% (298/661) of the sample. The results of factor analysis for service needs showed that there were five main categories and Cronbach's alpha ranged from 0.593 to 0.890 for each factor. The service needs categories in order of importance were social support, information and education, psychological problems, physical symptoms and household chores. The service needs scores were significantly different when subjects were stratified by age, habitation, religion and disease classification. When we divided the subjects into complete remission, under treatment and terminally ill groups, the needs scores of the terminally ill patient group were significantly higher than those of the other groups (p<0.001). Conclusions: Service provision based on patient and beneficiary needs could be an effective intervention to reduce the economic burden of cancer management and to improve the quality of life of cancer patients receiving home-based care. Therefore, it is recommended that individual cancer patient care programs be developed and administered according to patient age, habitation and disease severity.
지속적인 암환자 및 암 관련 의료비용 급증은 환자 개인의 고통 및 경제적 부담으로 작용할 뿐만아니라 사회적인 부담이 되고 있다. 이에 재가암 환자에 대한 통증관리 등의 서비스 제공은 의료 비용을 절감하는데 효과가 있을 것으로 여겨지고 있다. 따라서 재가암환자에 대한 적절한 의료 및 복지 서비스 등을 제공하기 위한 자료로 활용하고자 재가암환자관리사업 수혜자의 서비스 요구도에 대하여 각 보건소의 재가암환자관리사업 담당자가 재가암환자관리사업 수혜자 방문시 면접조사방법으로 조사하였고, 불충분응답자 15명을 제외한 661명을 최종 분석대상으로 하였다. 재가암환자의 서비스 요구도에 대한 요인분석 결과 5가지 영역으로 분류할 수 있었고, 요인별 신뢰도는 0.593~0.890이었다. 요구도의 순위는 사회적 지지, 정보 및 교육제공, 심리적 문제해결, 신체증상해결, 가사도움 순으로 조사되었다. 대상자를 암 치료 및 진행 정도에 따라 말기암 환자, 치료중인 암환자, 암 완치자로 분류하였을 때, 말기암환자의 요구도가 가장 높게 나타났으며, 사회적지지, 심리적 문제 해결, 정보 및 교육 순서로 요구도가 높았다. 나머지 그룹에서는 사회적지지, 정보 및 교육, 심리적 문제 해결 순으로 말기 암환자와 차이를 보였다. 뿐만 아니라, 연령별, 거주 지역별, 종교 유무에 따른 서비스 요구도에 차이가 관찰되었고, 이를 바탕으로 현재 제공되고 있는 재가암환자관리의 효율적인 추진을 위해 대상자 분류, 연령별 및 거주 지역별 특성에 따른 서비스가 제공될 수 있도록 해야 할 것이다.