DOI QR코드

DOI QR Code

Development and Evaluation of a Finding Meaning in Life CD Program for Life-esteemed Education of Older School-age Children

초등학생의 생명존중교육을 위한 삶의 의미발견 CD 프로그램 개발 및 효과

  • Received : 2011.08.26
  • Accepted : 2011.11.13
  • Published : 2011.12.31

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to develop a finding meaning in life CD program about life-esteemed education and to identify the effect of the program. Methods: The life-esteemed education philosophy and the concepts of logotherapy were applied as a theoretical framework for this program. This program was developed through the process of planning, designing, developing, and evaluating with a content validity test. To identify the effect of the program, one experimental group design was applied to 54 students. Data were collected before the program started and one week and five weeks after the program finished. Results: The program was developed based on the students' needs and evaluation of the CD's content and consists of five periods: Dinosaur Park of Promise, Hill of Fragrance, Garden of Love, Forest of Acceptance, and My Lake. Each post-test score of knowledge, attitude, and practice on meaning of life was significantly higher than pretest scores. Conclusion: This program can be effective for life-esteemed education in elementary school students. Moreover, it is encouraged that the program will be utilized in more life-esteemed education for elementary school students.

Keywords

References

  1. 강경아, 김신정, 송미경, 심송용 (2007). 청소년 대상 생의 의미 측정도구의 신뢰도 및 타당도 검증. 대한간호학회지, 37(5), 625-634.
  2. 김순구, 이미련 (2006). 청소년의 집단따돌림 피해경험에 관한 현상학적 연구. 아동간호학회지, 12(3), 377-385.
  3. 김신정, 강경아, 방경미 (2010). 초등학교 고학년 학생이 인식하는 생명과 삶의 의미 내용분석. 아동간호학회지, 16(4), 287-296. https://doi.org/10.4094/jkachn.2010.16.4.287
  4. 김영혜, 손현미, 양영옥, 조영란, 이내영. 초등학생의 인터넷 게임중독과 아동이 지각한 부모-자녀 애착과의 관계. 아동간호학회지, 13(4), 383-389.
  5. 나일주 (2005). 웹기반 교육. 서울: 교육과학사.
  6. 배진희 (2010). 가치명료화 수업모형을 활용한 초등학교 도덕과 생명존중교육. 광주교육대학교 대학원 석사학위논문, 광주.
  7. 서임수 (2003). 생명존중 의식 함양을 위한 초등 도덕교육. 도덕교육학연구, 4, 57-74.
  8. 심경자 (2001). 의미요법 집단상담이 실업계 고교생의 삶의 목적수준 향상에 미치는 효과. 순천대학교 대학원 석사학위논문, 순천.
  9. 심민정 (2007). 생명 존중 프로그램이 학교 적응곤란 중학생의 생명존중 의식과 자살태도에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  10. 이병래 (2004). 유아기 생명존중교육의 의미와 방향. 열린유아교육연구, 9(1), 143-163.
  11. 이장형 (2002). 생명의 의미와 가치에 대한 소고. 기독교사회윤리, 4, 215-227.
  12. 소광희 (1994). 생명존중과 교육. 생명연구, 2, 291-296.
  13. 정미라 (2002). 한일 유치원.초등학교 교육과정에 나타난 생명 존중 교육내용에 관한 비교연구. 교육과정연구, 20(4), 159-185.
  14. 정순이 (2003). 의미요법 집단상담이 결손가정 고등학생들의 삶의 목적수준 및 책임감 향상에 미치는 효과. 여수대학교 석사학위논문, 여수.
  15. 정종휴 (2003). 인간의 존엄과 생명의 존중. 가톨릭법학, 1, 35-66.
  16. 최명오 (2000). 의미요법 집단 상담이 기독 청소년들의 삶의 목적과 신앙생활에 미치는 효과. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문, 대구.
  17. 최순옥, 김숙남, 신경일, 이정지 (2005). 생의 의미 측정도구의 개발 II. 대한간호학회지, 35(5), 931-942.
  18. 최용 (2010). 생명존중의 패러다임. 고양: 도서출판 가꿈.
  19. 캘러, J. M., 송상호 (2005). 매력적인 수업설계. 서울: 교육과학사.
  20. 한국도덕과교육학회 (2004). 도덕과 교육론. 서울: 교육과학사.
  21. 한인실 (2005). 초등학생의 자원봉사활동과 생명존중의식에 관한 연구 : 인천광역시 초등학생을 중심으로. 성산효도대학원대학교 석사학위논문, 인천.
  22. 홍석영 (2009). 생명 존중 교육이 시급하다. 선비문화, 15, 72-77.
  23. Burns, C. E., Dunn, A. M, Brady, M. A., Starr, N. B, & Blosser, C. G. (2009). Pediatric Primary Care (4th ed). St Louis, Missouri: Saunders Elsevier.
  24. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences(2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  25. Crumbaugh, J. C., & Maholic, L. J. (1964). Manual of instructions for the purpose in life test. Munster: Psychometric Affiliates.
  26. Frankl, V. E. (1988). The will to meaning: Foundations and applications of logotherapy, expanded edition. New York: Penguin.
  27. Frankl, V. (1969). The will to meaning foundation and application of logotherapy. New York: New American Library.

Cited by

  1. Assessment of healthy behaviors for metabolic syndrome among Korean adults: a modified information-motivation-behavioral skills with psychological distress vol.16, pp.1, 2016, https://doi.org/10.1186/s12889-016-3185-8
  2. Analysis of Life Respect-related Content Portrayed in the 7th to 10th Grade Textbooks in Middle and High Schools vol.19, pp.4, 2013, https://doi.org/10.4094/chnr.2013.19.4.282
  3. Systematic Review of Meaning-centered Interventions for Adolescents vol.24, pp.3, 2018, https://doi.org/10.4094/chnr.2018.24.3.263