초록
도로는 사회간접자본 중 하나로서 지속적으로 관리되어야 그 기능을 발휘할 수 있는 국가의 중요한 자산이다. 지금까지는 도로를 포장관리시스템이라는 체계로 관리하여 왔다. 이 포장관리시스템은 시설물유지관리차원에서 사회기반시설을 관리하는 것으로서 주로 관리자 관점에서 공학적 판단을 기준으로 최소의 비용으로 공용수명을 최대화하는 모델이다. 그러나 경제발전으로 국민의 소득수준이 올라감에 따라 삶의 질에 대한 요구도 증가하고 있어 이제는 납세자로서 국민의 동의는 국가의 정책을 결정하는데 중요한 변수로 작용하기 시작했다. 따라서 사용자 관점의 평가는 이러한 요구를 해결하는 출발점이 되었다. 이런 관점으로 평가하기 위한 척도로서 서비스 수준(Level of Service: LoS) 이라는 것이 사용되기 시작했으며, 이를 시설물 자산관리에 활용하려는 여러 가지 시도가 있다. 본 논문에서는 LoS를 척도로 활용하는 한국형통합 자산관리체계(Korea Total Asset Management-40: KTAM-40)를 적용한 도로포장자산관리시스템의 정보기술아키텍처 중에 응용아키텍처와 데이터아키텍처를 설계하고 이것이 KTAM-40의 요구조건을 충족시키는지를 밝히고자 한다.
National highway is one of the social infrastructures that continue to be managed in order to serve their full functions. The national highway has been managed by the Pavement Management System (PMS) until now. The PMS manages the highway as a way of facility maintenance and maximizes the service life of the highway with minimum cost. The cost is evaluated mainly with a facility manager's perspective based on engineering judgment. People's needs of quality of life have been increased as their income level is rising and naturally the opinion of citizen as a taxpayer plays an important role in determining national policy. Therefore, the contentment of a user's perspective was the starting point of addressing these needs. The Level of Service began to be used as a measure for the evaluation of the user's perspective. In this thesis we would like to design an application and a data architecture for a pavement asset management system and to show how it meets the requirements of KTAM-40 Systems.