DOI QR코드

DOI QR Code

An Study of Han-ok(韓屋) Style Elementary School in Asan new town -Use the Composition of La-gung(羅宮) in Gyeong-ju-

아산신도시 한옥(韓屋)형 초등학교 계획 연구 - 경주 라궁(羅宮)의 조직성을 활용하여 -

  • Kim, Hye-Ji (Division of Architecture, Sun Moon University) ;
  • Yeo, Sang-Jin (Division of Architecture, Sun Moon University)
  • Received : 2011.10.31
  • Accepted : 2011.11.10
  • Published : 2011.11.30

Abstract

Recently there have been the various trials going on that public facilities such as city hall, kindergarten, pubic library and so on are designed by Han-ok(韓屋) style. And it is necessary to apply Korean traditional wooden structure to such a various demands. Based on such situation and needs this paper aims to draw a example design proposal for Han-ok style elementary school which is located in Asan new town. The building scope is total 24 classes consist of 4 classes each grade. The Usual type is adopted to the lower grade classrooms which are Han-ok style using the composition of La-gung(羅宮) as a architectural precedent.

최근 증가되는 한옥 붐으로 인해 한옥 활용의 다양화란 측면에서 각종 공공청사 및 유치원, 도서관 등의 공공시설에 한옥을 활용하고자 하는 요구가 있다. 즉 한옥 형식을 여러 유형의 현대적 건축에 적용해 보려는 다각도의 시도가 요구되고 있다. 본고는 이러한 배경을 바탕으로 충남 아산신도시 지역의 초등학교 부지를 하나의 대상으로 선정하여 한옥을 이용한 초등학교 계획안을 제시해 보는 것을 목적으로 하였다. 계획 규모는 학년별 4개 학급 총24개 학급 규모이며, 교실운영 방안은 1-2학년은 '종합교실형'으로, 3-6학년은 '일반교실+특별교실+다목적실형'으로 설정하였다. 부지 효율성을 도모하기 위하여 저학년동을 한옥형으로 계획하였으며 선례로서 라궁의 조직성을 활용하였다.

Keywords

References

  1. "The Asia Economy", November 29th, 2010.
  2. "The Asia Economy", October 25th. 2010.
  3. "The Chosun Ilbo", February 26th, 2010.
  4. Ministry of Education, Science and Technology Republic of Korea, "Statistical Yearbook of Education", 2009.
  5. Korea National Housing Corporation, "The District Unit Plan of A-san Bae-Bang Housing Development District", August, 2006.
  6. Youngmin Kim, "A Spatial Composition of Tile-roofed Houses at Yang-Dong Village", Chung-Buk National University, 1994.
  7. Jaeshin Yoon, 'The Evolution of Han-ok', Architecture Urban Research Institute(auri), "auri M", Vol.3, Spring, 2011.