서비스 혁신 전략 및 개발 관점에서의 서비스 비즈니스에 대한 학술적 연구 대상 영역의 탐색

An Exploration on the Academic Research Areas for Service Business in the Perspective of Service Innovation Strategy and Development

  • Ahn, Yeon S (Kyungwon University, College of Business Administration)
  • 투고 : 2011.08.30
  • 심사 : 2011.09.20
  • 발행 : 2011.09.30

초록

서비스 비즈니스는 그 분야가 프로세스나 상품 유형 등에 있어서 매우 다양하다. 따라서 상호 의사소통이나 경험 학습의 공유가 중요한데도 불구하고, 이 분야에서는 그동안 전통적으로 학술적인 그리고 체계적인 연구가 활성화되지 못했다. 그러나 최근에 각종 서비스 비즈니스에 대한 수요와 공급이 급격히 증가하고, 이 분야에 특히 서비스사이언스라는 매크로 이슈가 제시되는 등 서비스에 대한 과학적이고 체계적인 접근의 중요성이 높아지고 있다. 본 연구에서는 특히 서비스 혁신 관점에서 서비스 분야에 대한 연구 영역과 관련된 연구 내용들에 대해서 논의하고, 향후 시도되어야 할 서비스 분야의 연구 주제들을 주로 Ostrom 등의 최근 연구에 기반하여 제안하였다. 서비스 혁신 관련 이슈는 서비스 기획, 개발, 그리고 실행의 3개 영역으로 구분될 수 있으며, 본 연구에서는 기획영역에서 서비스화 및 기존 서비스의 성장, 전환 서비스를 통한 웰빙 기여, 서비스 문화의 창조와 유지, 개발 영역에서 서비스 혁신의 유도, 서비스 혁신의 향상, 서비스 네트워크와 가치체인의 최적화 등 총 6개 주제별로 정리하였으며, 각 분야별로 중요한 연구 실적, 향후 연구 동향, 연구 사례를 소개하였으며, 앞으로 연구가 활성화되어야 이슈 등을 제시하였다.

The types and characteristics of the service business are various in the service process and product. So the communication and sharing for learning about experience and knowledge are very important. But up to the present, the academic and systemic research have not been activated in this field. Recently, the demand and supply in the service business are growing rapidly, the related researches by the scientific and systemic approach are required. In this study, the some research area discussed and suggested in the perspective of service innovation by the Ostrom's research(2010)'s category and suggestions mainly. In the service planning area, some research theme candidates, research trends, and examples are introduced in the categories of the fostering service infusion and growth, the improving well-being through transformative service, and the creating and maintaining a service culture. Also, in the service development area, various research theme candidates, trends, and suggestions are described in the categories of the stimulating service innovation, the enhancing service design, and the optimizing service networks and value chains.

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