소셜 네트워크 사이트 회원 충성도 평가를 위한 Posting RFM 모델

Posting RFM Model for Evaluating the Member Loyalty in Social Network Sites

  • Li, De-Kui (Kwangwoon University, College of Business Administration) ;
  • Ha, Byung-Kook (Kwangwoon University, College of Business Administration)
  • 투고 : 2011.08.30
  • 심사 : 2011.09.25
  • 발행 : 2011.09.30

초록

최근 들어 소셜 네트워크 사이트가 많아지면서 사용자들은 선택의 폭이 넓어졌다. 그리하여 다른 소셜 네트워크 사이트로의 이동이 쉬워짐으로서 소셜 네트워크 프레임을 구성하는데 충성도 개념이 중요하게 인식되기 시작하였다. 그러나 소셜 네트워크 분야에서 충성도의 연구는 아직 미묘한 수준이다. 전자상거래시대의 웹사이트 충성도는 사이트의 만족도와 신뢰성을 기반으로 개발되었다. 그러나 소셜 네트워크 사이트의 특성상 회원들의 충성도를 측정하기에는 어려움이 많다. 본 연구에서 우리는 소셜 네트워크 사이트의 서비스 품질 향상을 위한 잠재적인 회원을 찾을 수 있는 회원 충성도 평가 RFM모델을 제안하고자 한다. 그리고 개선된 RFM모델을 실제 사례에 적용하여 분석하고 그 일련의 과정을 기술하였다. 이는 연구 제안모델을 실제 비지니스에서 적용할 수 있다는 것을 제시함으로서 논문의 실용성을 높이고자 하였다.

Recently, with the growing of social network sites, people's choice is also getting more and more. So the notion of loyalty has become an important construct within the Social Network framework because of member is easy switching on the social networking sites. Despite the increasing importance of social network sites loyalty question, there's very little research in this area. In electronic commerce, the website loyalty development process is based on both website satisfaction and website trust toward the net-enabled business. But how to target the members with high or low loyalty in the social network sites is still a question. In this paper we propose one improved RFM model to evaluate the member loyalty to find the potential members for improving the service quality of the social network site. In addition, an empirical case study is performed to demonstrate how this procedure works. Moreover, further applications of this research are provided for improved social network sites experiences and how to use the model to practice.

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