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Study on Power Measurement and Comparison of Marine Current Turbine in a Towing Tank

예인수조를 이용한 조류발전 터빈의 동력 계측 및 비교 연구

  • Do, In-Rok (Department of Naval Architecture & Ocean Eng., Pusan National Univ.) ;
  • Kim, Moon-Chan (Department of Naval Architecture & Ocean Eng., Pusan National Univ.) ;
  • Lee, Seung-Ki (Department of Naval Architecture & Ocean Eng., Pusan National Univ.) ;
  • Hyun, Beom-Soo (Div. of Naval Architecture & Ocean Eng., Korea Maritime Univ.)
  • 도인록 (부산대학교 조선해양공학과) ;
  • 김문찬 (부산대학교 조선해양공학과) ;
  • 이승기 (부산대학교 조선해양공학과) ;
  • 현범수 (한국해양대학교 조선해양시스템공학부)
  • Received : 2011.08.01
  • Accepted : 2011.10.10
  • Published : 2011.11.25

Abstract

The experimental study for the performances of 100 kW marine current turbines (Horizontal Axis Turbine) has been conducted with three cases of 700 mm diameter model in PNU 100 m towing tank. Three cases of impeller have been designed according to the variation of section configuration and tip shape. The model tests have been carried out at different speed of revolution to find out the scale effect (Reynolds number effect). The designed rake impeller was the best among them in the efficiency point of view especially at high Tip Speed Ratio (TSR). The present study is expected to be extended to conduct at high reynolds number as well as the computational study for the validation.

100 kW 용량의 조류발전용 수평축 터빈(HAT)임펠러의 성능에 대한 연구를 위하여 단면 및 날개 끝 형상을 변형시킨 지름700 mm의 모형 임펠러를 설계하고 부산대학교 예인수조에서 모형 시험을 수행하였다. 축척효과를 확인하기 위하여 각각의 임펠러에 대하여 회전수를 바꾸어 레이놀즈수 변화에 따른 특성을 살펴보았으며 날개끝속도비(TSR)별로 비교 검토 하였다. 본 연구에서 제안된 레이크 임펠러의 성능이 기존 임펠러 보다 우수함을 확인 하였으며 추후 실험시설을 보완하여 보다 큰 레이놀즈수에서 실험을 수행하고 계산과 비교할 예정이다.

Keywords

References

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