Abstract
In this study, the optimal length of left-turn lane in permissive left-turn signal system at the signalized intersection which has a left-turn bay is estimated. It is a simulation analysis using the queueing theory that estimate the length of left-turn lane. Traffic density conform to the standards of operating a permissive left-turn system of the Practical Manual Traffic Safety Facilities. And each of a left-turn arrival rate, a left-turn service rate, left-turn average queueing time, for green time average queueing vehicle, for red time average queueing vehicle and average queueing vehicle cycle is calculated. As a result of this study, we would learn how much the space should be secured at the signalized intersection which has a left-turn bay. The methodology using the queueing theory to work out the optimal length of waiting lane in the permissive left-turn signal system was presented.
본 연구에서는 좌회전베이가 있는 신호교차로에서 비보호좌회전 신호체계운영에 따른 적정 좌회전 대기차로 길이를 산정하였다. 대기행렬이론을 이용한 시뮬레이션 분석을 통하여 좌회전 대기차로 길이를 산정하였다. 교통량은 교통안전시설실무편람의 비보호좌회전 시행기준에 준거하였으며, 각각의 좌회전 도착률, 서비스율, 좌회전 평균 대기시간, 녹색시간동안 평균대기차량대수, 적색시간동안 평균대기차량대수, 주기당 평균대기차량대수를 구하였다. 본 연구의 결과로 좌회전베이가 있는 신호교차로에서 비보호좌회전으로 운영될 경우 얼마나 충분한 좌회전 대기공간이 확보되어야 하는지 알아보고, 비보호좌회전 신호체계운영에 따른 좌회전 대기차로 길이 산정에 대한 방법론을 대기행렬이론을 이용하여 제시하고자 하였다.