Abstract
We built subway stops in order to meet demand. To do so, a standardized method is used to predict the demand. However, in some subway stops there are only few people moving around sparsely, but in some other stops there are too many people crammed in a crowd. The gap between forecasting and actual uses varies from 10% to more than 1,000%. This study is aimed to find out where this discrepancy between predicted vs. actual demand for urban rail transit comes from. Specifically, 40 subway stops in Seoul Metropolitan Area, which were opened last 10 years, are examined. This study suggests that, for better forecasting, we need to consider stops' locational characteristics as well as weekday commute-oriented exogenous factors. Locational characteristics includes; whether a stops is a terminal and/or weekend tourism node. There seems no "one size fits all" solution for transit demand forecasting; locational characteristics need to be reflected.
대도시권과 주변도시간 교통 혼잡의 문제를 해결하고자 광역전철의 공급을 지속적으로 추진하고 있다. 전철역의 이용객수가 수요예측에 미달되는 역이 있는 반면 몇몇 역에서는 너무 많은 이용객으로 인해 대합실에서의 혼잡이 야기된다. 수요예측과 실제 이용객수와의 차이는 10%에서 1,000% 이상까지 다양하다. 본 연구에서는 전철역에 따라 실제 이용객수와 수요 예측간 차이가 나는 원인을 탐색하고자 하였다. 지난 10년 동안 수도권에 개통된 광역전철역 40개를 연구 대상으로 하였다. 본 연구는, 더 정확한 예측을 위해서, 주중 출퇴근 중심의 외생적요인 뿐만 아니라, 종착역여부나 관광특성 등 입지특성을 고려할 것을 제안한다. 입지특성 요소가 누락된 수요예측 방법이 현재 모든 역에 일률적으로 적용되고 있는데, 향후 수요예측에서는 입지특성을 고려한 방법으로 개선할 필요가 있다.