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Acceptability of a Freeway Travel Reservation Strategy

고속도로 통행 예약제의 수용성 분석

  • Received : 2010.09.27
  • Accepted : 2010.10.04
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The objective of this study is to propose a new strategy, called "freeway travel reservation strategy", to mitigate freeway traffic congestion by using advanced traffic technologies and traffic demand management policies, and to analyze its acceptability. Motorist surveys were carried out to accomplish the acceptability analysis. As a result, 73% of respondents agreed with the proposed strategy, and an increase in the inconvenience for using freeway during the major Korean Holidays, in the age, in the number of family members, and in household income resulted in higher acceptability. Additionally, married or female respondents tended to have higher acceptability. Such results can be practical for developing policies to successfully operate the proposed strategy in the future.

도로의 물리적 건설 및 확장을 제외한다면, 도로에서 발생하는 혼잡의 해결 방안은 교통수요관리, 기존 교통체계의 정비, 첨단기술의 활용 등이 대표적이다. 최근 자동차의 기술뿐 아니라 도로 시설물 및 도로 운영기술의 진화에 따라, 이러한 혼잡관리 방식은 상호 융합을 통해 보다 효과적인 새로운 전략의 개발이 가능하다. 본 연구는 진화하는 첨단기술과 교통 수요관리 정책을 융합하는 새로운 고속도로 운영관리 전략인 "고속도로 통행 예약제"를 제안하고 이에 대한 수용성을 분석하고 자 하였다. 제안된 전략의 수용성 분석을 위해 고속도로 이용자 1,000명을 대상으로 설문조사를 수행하였다. 설문조사 결과 응답자의 73%는 통행 예약제를 찬성하는 것으로 나타났으며, 구체적으로 현재 고속도로 통행시 혼잡으로 인해 불편함을 많이 느낄수록, 연령대가 높을수록, 기혼자이거나 가족구성원이 증가할수록, 소득수준이 높을수록, 남성보다는 여성이 제안된 전략의 수용의지가 높게 나타났다. 이러한 수용성 분석 결과는 향후 제안된 전략을 성공적으로 운영하기 위해 필요한 정책의 개발에 도움을 줄 것으로 판단된다.

Keywords

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