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A Study on the Construction of Transfer Pedestrian Concierge Service Based on Context-Awareness

상황인식기반 환승보행 유도안내서비스 구현에 관한 연구

  • 강경훈 ((주)한국공간정보통신 한국공간정보연구소) ;
  • 이승택 ((주)한국공간정보통신 첨단교통물류사업본부) ;
  • 오승 ((주)한국공간정보통신 한국공간정보연구소) ;
  • 김황배 (남서울대학교 지리정보공학과)
  • Received : 2010.05.17
  • Accepted : 2010.06.19
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The Context-Awareness technology which can provide the appropriate information to the human after estimating a lot of information exceeds the time and space in the ubiquitous environment is being developed now. GIS (Geographic Information System) and LBS (Location Based Services) based context awareness is one of these kinds of technology. The context awareness based transfer guide service which can provide useful information, according to the different information which was got from different sensors which were set in different places, to the pedestrian who is using the transfer center will be introduced in this paper. About the result of the service prototype which was tested in test-bed, the context awareness information such as the inside location and density calculation's accuracy is 90%, and the response time of the service is in 10 seconds, and also, the reliability will be higher if more advanced based infra will be used, so it is consider that it can be used to provide service enough.

최근 유비쿼터스 환경에 있어서 중요한 기반기술로 시간과 장소를 초월한 다양한 정보들을 종합적으로 연계하고 판단하여 사람은 물론 대상 개체들에게 가장 적합한 정보를 제공할 수 있는 상황인식(Context-Awareness)에 대한 연구들이 다양한 영역에서 진행되고 있다. 이러한 연구들 중 하나는 GIS(Geographic Information System)와 LBS(Location Based Services) 기반의 상황인식 시스템 개발에 대한 것이다. 본 연구에서는 위와 같은 기술환경 변화에 대응하여 일상 곳곳에 편재된 센서들이 수집한 각종 환경정보를 효과적으로 상호 공유하여 이용자와 주변 환경의 상황을 알아내고, 다양한 정보에 근거하여 환승센터를 이용하는 보행자에게 개인화된 서비스를 제공하는 상황인식(Context Awareness) 기반의 환승보행 유도안내서비스를 개발하여, 환승을 목적으로 한 이용자의 혼란과 통행비용에 관한 경제적인 손실을 최소화시킬 수 있는 연구를 진행하였다. 테스트베드 환경에서 서비스 프로토타입 자체 검증 결과 상황인식 정보수집 정확도는 90%정도였으며, 서비스 응답 신속성은 10초 이내의 결과를 나타내고 있어 현재의 기술 수준으로도 충분히 서비스가 가능하였으며, 기반 인프라의 고도화에 따라 신뢰도 높은 서비스 제공이 가능하다고 판단된다.

Keywords

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