정전기식 입력 장치에서의 빠른 파일 관리를 위한 다중 손가락 튕김 인터페이스 설계

Design of Multi-Finger Flick Interface for Fast File Management on Capacitive-Touch-Sensor Device

  • 박세현 (연세대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 박태진 (연세대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 최윤철 (연세대학교 컴퓨터과학과)
  • 투고 : 2009.12.18
  • 심사 : 2010.05.11
  • 발행 : 2010.08.31

초록

최근 아이폰을 필두로 급부상하는 스마트폰의 정전기식 입력 장치에서는 펜 입력장치나 감압식 입력 장치를 위해 만들어진 제스처기반 인터페이스가 적합하지 않다. 손가락 튕김 인터페이스는 기존의 제스처기반 인터페이스에서 사용했던 플릭 제스처와 달리 명령을 적용시킬 대상과 명령을 동시에 선택함으로 작업 단계를 절반으로 감소시킬 수 있다. 뿐만 아니라, 멀티터치 인터페이스와 병합하여 사용함으로 다양한 메뉴 지원이 가능하여 복잡한 제스처를 학습할 필요가 없고, 정전기식 입력 장치 장치에 사용하기 적합하여 입력 오류를 최소화 시킨다. 본 연구에서는 정전기식 입력 장치를 가지는 스마트 폰 장치에서의 파일 관리를 빠르게 해주는 다중 손가락 튕김 인터페이스를 설계하고 구현한다. 실험에서는 사용자 평가를 통해 제안하는 인터페이스가 정전기식 입력 장치에서 기존 방식보다 유용함을 증명한다.

Most emerging smart phones support capacitive touch sensors. It renders existing gesture-based interfaces not suitable since they were developed for the resistive touch sensors and pen-based input. Unlike the flick gestures from the existing gesture interfaces, the finger flick gesture used in this paper reduces the workload about half by selecting the target and the command to perform on the target at a single touch input. With the combination with multi-touch interface, it supports various menu commands without having to learn complex gestures, and is suitable for the touch-based devices hence it minimizes input error. This research designs and implements the multi-touch and flick interface to provide an effective file management system on the smart phones with capacitive touch input. The evaluation proves that the suggested interface is superior to the existing methods on the capacitive touch input devices.

키워드

참고문헌

  1. Dennis M. and Thomas H., "Gesture navigation in contextual menus," Interlaces issue 78. 2009. (http://www.sapdesignguild.org/community/readers/reader_gesture_nav.asp)
  2. Kobayashi M. and Igarashi T., "Boomerang: Suspendable Drag-and-Drop Interactions Based on a Throw-and-Catch Metaphor," In Proceedings of UIST 2007, pp. 187-190, October 2007.
  3. Anand Agarawala and Ravin Balakrishnan, "Keepin' it Real: Pushing the Desktop Metaphor with Physics, Piles and the Pen," Proceedings of CHI 2006 - the ACM Conference on Human Factors in Computing Systems. pp. 1283-1292, 2006.
  4. Baudisch, P., Cutrell, E., Robbins, D., Czerwinski, M.,Tandler, P., Bederson, B., and Zierlinger, A., "Drag-and-Pop and Drag-and-Pick: Techniques for Accessing Remote Screen Content on Touch- and Pen-Operated Systems," In Proceedings of INTERACT 2003, pp.57-64, 2003.
  5. 김원호, "파일관리를 위한 제스처기반 그래픽 사용자 인터페이스," 연세대학교 석사논문, 2007.
  6. 김정진, 박태진, 전재웅, 최윤철, "개인정보관리를 위한 스케치기반 그래프 컨트롤 사용자 인터페이스 기법," 한국멀티미디어학회 논문지, 제12권, 제7호, pp.579-587, 2009.
  7. Sebastian Knodel, Martin Hachet, and Pascal Guitton, "Visualization and Interaction with Mobile Technology," MobileHCI 2008, pp.557-558, Amsterdam, Sep 2008.
  8. http://developer.apple.com/tools/xcode
  9. http://cocoatouchapps.com/