An Analysis of the Effectiveness of the Development and Application of a Feedback Program for Mixed Calculations Involving Fractions and Decimals

혼합계산을 포함한 분수와 소수의 계산에서 피드백 프로그램의 개발.적용에 대한 효과 분석

  • 이혜경 (산청초등학교) ;
  • 김선유 (진주교육대학교 수학교육과 & 수학교육연구소) ;
  • 노은환 (진주교육대학교 수학교육과 & 수학교육연구소) ;
  • 정상태 (문선초등학교)
  • Received : 2010.07.08
  • Accepted : 2010.08.04
  • Published : 2010.08.31

Abstract

Mixed calculations involving fractions and decimals covered in the unit 6-Na in elementary school math class cause students difficulties, leading them make lots of errors. If students fail to understand temporarily or partly what the teacher taught or lose confidence and continue to have difficulty due to a lack of understanding and skills of algorithm, though they properly understand the concept and principle of the learning content, it should be resolved through intensive teaching. For students suffering from this problem, a correct diagnosis and appropriate treatment are required. Therefore, this study developed a feedback program after diagnosing students' errors through evaluating them in order to continuously assist them to fully understand contents regarding mixed calculations involving fractions and decimals.

본 연구에서는 분수와 소수의 혼합계산 부분에서 나타나는 오류 유형을 진단하고 오류에 대한 피드백 프로그램을 처방하여, 그에 대한 학생들의 반응을 분석하고자 하였다. 우선 연구할 내용을 7가지 영역으로 층화시키고, 각각의 영역을 오류 진단, 진단에 따른 처방 그리고 분석의 3단계로 결과를 정리하였다.

Keywords