Case Study on the Effects of the Mentoring Program on Married Immigrant Women

사례 연구를 통해 본 여성결혼이민자를 위한 멘토링 프로그램의 효과

  • Received : 2009.12.17
  • Accepted : 2010.06.18
  • Published : 2010.06.30

Abstract

This study aims to investigate how the mentoring program affects married immigrant women and their mentors. The mentoring program as a man-to-man program was conducted in 2009 and provided married immigrant women with an agricultural education program. This study used a case study as a research method and collected data using interviews and observations. Participants were selected according to Patton's (2002) purposeful sampling strategies, and the results of data analysis were evaluated by the method of Evaluation Checklist. In order to increase the internal validity of the study, this study used both triangulation and peer examination. By including the diverse aspects of the mentoring program, this study shows that each case has special characteristics according to the situations of married immigrant women and their mentors. As a result, this qualitative research project provided the detailed picture of the mentoring program by specifically describing how married immigrant women had a relationship with their mentors.

Keywords

References

  1. 김이선, 정혜숙, 김영주. (2008). 농촌 여성결혼이민자가족 지원사업 발전방안 연구. 농림부 여성정책과.
  2. 김지선. (2002). 비행청소년을 위한 멘토링에 관한 연구. 한국형사정책연구원.
  3. 나병선. (2007). 멘토, 멘티의 역할과 핵심스킬. 2007년도 농촌 다문화가족 멘토링 워크숍 자료집(농촌진흥청).
  4. 농촌진흥청. (2007a). 농촌 다문화가족 지원 심포지엄. 농촌진흥청.
  5. 농촌진흥청. (2007b). 농촌 다문화가족 멘토링 워크숍. 농촌진흥청.
  6. 류재석. (2009). 여성 리더개발 멘토링 이야기. 한국학술정보.
  7. 박현선. (2007). 우리나라 아동청소년 멘토링 프로그램의 현주소. 꿈 to U 멘토링사업 보고회. 한국학교사회복지사협회.
  8. 박현선, 이세용, & 권혜진. (2007). 저소득층 청소년을 위한 학습지원 멘토링 프로그램의 효과성. 서울: 삼성생명공익재단 사회정신건강연구소.
  9. 양순미. (2006a). 농촌 국제결혼부부의 적응 및 생활실태에 대한 비교분석: 중국, 일본, 필리핀, 이주여성 부부중심. 농촌사회, 16(2), 151-179.
  10. 양순미. (2006b). 여성결혼이민자를 위한 적응정책의 모색. 한국자치행정연구, 5, 111-128.
  11. 양순미.한춘희.양점남. (2009). 농촌 다문화여성대학의 교육과정에 대한 만족도 영향 요인 연구. 농촌지도와 개발, 16(2), 253-284.
  12. 양순미.최규홍.강경하. (2009). 결혼이주여성의 농촌사회참여활동 실태 및 이에 따른 생활만족도 변화. 농촌지도와 개발, 16(4), 713-742.
  13. 전남대학교. (2009). 농촌 다문화 후계세대 육성 방안에 관한 연구. 농림수산식품부.
  14. 채형일. (2001). 보호관찰대상 청소년을 위한 멘토링 프로그램의 효과성 연구. 서울대학교 석사학위논문.
  15. 최일선.조운주. (2008). 국제결혼 자녀를 위한 교육 멘토링. 교육과학사.
  16. 하성민. (2001). 비행청소년을 위한 멘토링 프로그램 효과성에 관한 연구. 한림대학교 석사학위논문.
  17. 한국염.김양은.박영애.정선애.장민혜. (2006). 여성결혼이민자 정보화교육 프로그램 개발 연구. 한국정보문화진흥원.
  18. Creswell, J. W. (1998). 조흥식, 정선욱, 김진숙, 권지성 공역(2005). 질적 연구방법론: 다섯 가지 전통. 학지사.
  19. Dewalt, K. M., & Dewalt, B. R. (2002). Participant observation. Lanham, MD: Altamira Press, A division of Rowman & Littlefield Publishers, Inc.
  20. Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education: Revised and expanded from case study research in education. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
  21. Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  22. Stake, R. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  23. Yeh, C. J., Ching, A. M., Okubo, Y., & Luthar, S. S.(2007). Development of a Mentoring Program for Chinese Immigrant Adolescents' Cultural Adjustment. Adolescence, 42(168), 733-747.