Abstract
The purpose of this paper is to devise a user management plan for tourism destinations in parts of park and open green spaces to prevent resource damage through depreciative behavior by tourists. Also, the possibility of the introduction of user management has been considered in order to complement this in these kinds of park and open green spaces. As explained in prior results, tourists have had the opportunity of taking part in many experiences which furnish cultural and historical information, but have never had experiences which furnish information in utilization and management such as prohibited behavior at tourism destinations, responsibility for damage, etc. The furnishing of information on utilization and management plays an important role in understanding responsibility in resource damage. For example, groups who have been given information on utilization and management appear to be much more responsible toward resources and environmental damage. For this reason, this must be a very important element for preventing damaging behavior at tourism destinations. Tourists can be made to understand that tourism destinations can be very seriously damaged by users. In order to control these damaging behaviors which occur from other users and to meet the needs of the tourism destinations being visited, it is necessary to establish a user management plan.
본 연구는 이용객의 올바르지 못한 행위로 일어나는 관광지의 훼손을 방지하기 위해 공원녹지 분야의 이용자 관리 중 커뮤니케이션 기법의 이용 관리에 관한 정보 제공을 제시하고 이를 도입하기 전 관광지에서의 적용 가능성을 살펴보고자 하였다. 그와 더불어 관광지 관리 및 훼손행위 규제, 훼손행위 감소를 위한 이용자관리 수용 여부 등 이용자관리에 관한 관광객의 인식을 파악하였다. 본 연구결과에 따르면 이용객들은 관광지 훼손의 심각성을 인지하며, 훼손행위가 관광지 만족도에 영향을 미침에 따라 규제의 필요성에 대해 긍정적으로 대답하였다. 특히, 이용 관리 정보와 관련하여 이용 관리 정보 제공 유무에 따라 자원훼손에 대한 책임인식이 다른 것으로 나타났는데, 정보를 제공받은 집단이 제공받지 못한 집단에 비하여 환경 및 자원훼손에 대한 책임인식이 높게 나타나 앞으로 자원훼손 예방에 있어 이용 관리 정보가 중요한 요인으로 파악되었다. 또한, 그와 더불어 이용자 관리 중 법적 규제, 관리사무소의 계도 등도 적극적으로 수용할 것으로 나타나 앞으로 관광지 차원의 이용자 관리방안 정립이 필요한 것으로 나타났다.