초록
영재학교 및 과학 고등학교에 재학 중인 수학 영재의 창의적 연구 체험과 학문적 창의성 신장을 교육 목적으로 진행되는 수학분야 R&E 프로그램은 본연의 목적과는 달리 연구주제 선정과정에서의 학생들의 참여 결여, 연구 능력 신장을 위한 진행 과정에서의 개인별 평가 미비, 그리고 수학적 논문 게재 여부의 평가 항목이 배제된 상태에서 보고서 작성 및 발표 평가로 마무리 되는 등 창의적 연구자로서의 경험을 충분히 제공하고 있지 못하고 있다. 본 연구는 이러한 R&E 프로그램의 문제점을 분석하고 그 해결방안을 찾아 본래의 목적인 창의적 수학 연구 체험과 학문적 창의성 신장에 부합하는 평가모형이 결합된 새로운 멘토십 프로그램 모형을 개발하였다.
The R&E(Research and Education) programs in Mathematics, which have the objects to give students mathematically creative experiences and enlarge creativities of the study of mathematics, could not give the experiences as creative researchers because of the following reasons: The students did not participate in the process of choosing the subjects, the evaluation of individual students actually did not existed, and the publications of mathematics papers have been excluded. In this paper, we study on the issues and some suggestions related to these R&E programs to obtain new R&E Model that gives a mathematically creative experience and enlarges creativities of the study of mathematics.