Abstract
This research was planned to analyze the students' science writing tendencies according to the level of meta-cognition for using as materials of selection of gifted students. To get results, meta-cognition writing tests which measured critical thinking ability and problem solving ability were developed, and the students' the level of meta-cognition was measured. Thereafter We analyzed the students' science writing tendencies in accordance with the level of meta-cognition through the science writing with meta-cognition task(the main theme are expectation; explanation; claim; criticism; imagination), and found out the students' ability of science writing was different with the level of meta-cognition. Students with the low level meta-cognition did not represent their thinking well, but students with the high level meta-cognition were try to upgrade their writing through highly concentration and perceiving theirs writing mistakes. As this results, science writing is useful as materials of selection of gifted students.
본 연구는 영재 선발의 자료로써 활용될 수 있는 학생들의 글쓰기 능력을 파악하기 위해 초인지 사고 수준에 따른 과학글쓰기의 경향성을 분석하는 데 목적을 둔다. 이를 위해 비판적 사고력과 문제해결력을 측정할 수 있는 서술형 초인지 검사도구를 개발하고, 이를 이용하여 학생들의 초인지 사고 수준을 측정하였다. 이후 예상하는 글, 설명하는 글, 주장하는 글, 비판하는 글, 상상하는 글 등의 과학글쓰기 과제를 통해 초인지 사고 수준에 따른 과학글쓰기 경향성을 분석하였다. 그 결과 초인지 사고수준에 따라 학생들의 글쓰기 능력에 차이가 있음을 밝혔다. 초인지 사고 수준이 낮은 학생들은 생각한 것을 잘 표현하지 못하였으며, 초인지 사고 수준이 높은 학생들은 집중도가 높아 자신의 표현상 약점을 깨닫고 글의 완성도를 높이려는 경향이 나타났다. 이로부터 영재 선발의 자료로써 과학글쓰기의 활용 가능성을 알 수 있었다.