The Development of the Inspection Model about Cognitive Ability according to Visual Artistic Giftedness Identification of the Elementary School Children

초등학교 아동의 미술영재성 판별에 따른 인지능력검사모형 구안

  • Received : 2010.03.05
  • Accepted : 2010.04.20
  • Published : 2010.04.30

Abstract

The purpose of this study was to develop the inspection model of cognitive ability to identify visual artistic giftedness of the elementary school children with considering the relation between visual artistic giftedness and cognitive ability based on literature and preceding research. The research method applied literature research and quantitative research. Through literature review on the relation between art education and cognitive thinking and visual artistic of giftedness, it was suggested to prescribe the validity of cognitive ability as an element for identification of visual artistic giftedness identification, and then prescribed the elements of cognitive ability, and developed the inspection model of cognitive ability by measuring specific variables. Based on the results of literature research through the quantitative research, verified significance of developed inspection instrument on cognitive ability, validity and reliability of the inspection model of cognitive ability according to visual artistic giftedness identification of the elementary school children. As a result of reviewing related literature and preceding research, it could be referred that visual thinking ability, spatial perception power and critical thinking ability coincided with a characteristic of an art field can show excellent ability in various art activities and be valid criteria of visual artistic giftedness as cognitive ability of the visual artistic gifted with potential possibilities. In conclusion, as the elements of cognitive ability for the visual artistic giftedness identification of the elementary school children, visual thinking ability, spatial perception power and critical thinking ability were verified to be valid in terms of logical and experimental. Therefore, the result of the research will be able to provide a new approach in education program development of visual artistic giftedness of the elementary school children and a various developmental possibility in identification of visual artistic giftedness.

본고는 미술영재성 판별에 따른 인지적 능력과 관련하여 문헌연구와 선행연구들을 바탕으로 미술영재성과 인지능력과의 관계를 고찰함으로써 초등학교 아동의 미술영재성 판별에 따른 인지능력검사모형을 구안하고자 하는 데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 먼저, 미술영재성과 인지능력의 관계를 고찰하여 미술영재성의 구성요인으로서 인지능력의 타당성을 규정한 다음, 앞선 문헌연구를 통해 초등학교 아동의 미술영재성 판별에 따른 인지능력검사모형을 구안하였다. 그리고 구안된 검사모형의 타당성과 신뢰성을 검증하기 위해 일반학급 아동집단과 미술영재 아동집단을 대상으로 검사를 실시하였다. 그 결과 초등학교 아동의 미술영재성 판별에 따른 인지능력의 구성요인으로서 시각적 사고력과 공간 지각력, 비판적 사고력이 논리적, 경험적으로 타당성이 있다고 검증되었다. 이러한 연구의 결과는 앞으로 이루어질 초등학교 아동의 미술영재성 판별에 대한 다양한 모색의 가능성과 미술영재교육 프로그램의 개발에 새로운 접근을 제공해줄 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 김정희 (2005). 미술영재 이야기. 서울: 학지사.
  2. 박소영 (1991). 미술과의 정의적 영역 평가방안에 관한 연구. 조형교육연구, 7, 71-79.
  3. 박은덕 (1998). 아동화에 나타난 주제선호도에 관한 연구. 조형교육연구, 14, 115-128.
  4. 박휘락 (2007). 미술감상과 미술비평교육. 서울: 시공사
  5. 양윤정, 이성도, 윤양희, 박소영, 조중현, 박수자, 황연주 (2007). 초․중학교미술과 교육과정 해설 연구 개발. 연구보고 CRC 2007-20. 서울 : 한국교육과정평가원
  6. 이중석 (2002). Piaget와 Vygotsky의 인지발달에 대한 비교. 교육과학연구, 6, 1-32.
  7. 이용애 (2002). 초등학교 아동의 시각예술영재성 판별준거 개발에 관한 연구. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문.
  8. Arnheim, R. (1969). Visual thinking. 김정오 역(2004). 시각적 사고. 서울 : 이화여자대학교출판부.
  9. Eisner, E. W. (1994). Cognition and curriculum reconsidered. 박승배 역(2003). 인지와 교육과정. 서울 : 교육과학사.
  10. Gardner, H. (1983). Frames of mind. 이경희 역(1993). 마음의 틀. 서울 : 문음사.
  11. Renzulli, J. S. (2004). Identification of students for gifted and talented programs. 이신동, 박명순, 박춘성 역 (2008). 영재판별의 동향. 서울 : 학지사.
  12. Clark, G. A., & Zimmerman, E. (1984). Toward a new conception of talent in the visual arts. Roeper Review, 6(4), 214-216. https://doi.org/10.1080/02783198409552816
  13. Colarusso, R. P., & Hammill, D. D.(2002). Motor-free visual perception test. (3rd ed.) (MVPT-3).
  14. Del Grande, J. (1990). Spatial sense. Arithmetic Teacher, 73(6), 14-20.
  15. Gardner, H. (1980). Artful scribbles: The significance of children's drawing. New York: Basic Books Inc.
  16. Hetherington, E. M., & Parke, R. D. (1993). Child psychology. (4th ed.) McGraw-Hill.
  17. Hurwitz, A. (1983). The gifted and talented in art: A guide to program planning Worcester. MA: Davis Publication.
  18. Lark-Horovitz, B., & Norton, J. A. (1960). Children's art abilities: The interrelations and factorial structure of ten characteristics. Child Development, 31(1), 453-462.
  19. Lark-Horovitz, B., Lewis, H., & Luca, M. (1967). Understanding children's art for better teaching, Columbus, OH: Charles E.
  20. Lewis, M., & Michalson, L. (1985). The gifted infant. In J. Freeman (Ed.), The psychology of gifted children. New York: John Wiley.
  21. Parkinson, M. L. (1990). Finding and serving gifted preschoolers. Understanding our Gifted, 2(5), 1, 10-13.
  22. Piaget, J. (1973). The child and reality. New York: Grossman.
  23. The American philosophical Association, "Critical thinking: A statement of expert consensus for purpose of educational assessment and instruction" The Delphi Report, 1990, ERIC Doc. no. 315-423.