Abstract
Construction management(CM) in the private building sector has been leading the growth of the CM market in Korea. The use of CM services during pre-construction stages has been recognized as a critical factor to succeed in construction projects. Understanding clients' needs of pre-construction CM services is important for CM fedms to strategically prepare and cope with market needs. The objective of this paper is to investigate the level of use of CM services in private building projects during pre-construction stages, and to identify key characteristics and implications. The most distinctive characteristics include the high demand and use of cost management and time management services during pre-construction stages.
민간 건축사업은 국내 CM시장에서 중요한 비중을 차지하고 있으며, 시공이전단계 CM서비스는 성공적인 건설사업의 수행을 위해 매우 중요한 사안으로 인식되고 있다. 본 연구의 목적은 민간 건축 CM사업의 사례 분석을 통해 시공 이전단계 CM서비스 활용도를 분석하고 주요 특징을 도출하는데 있다. 시공이전단계를 설계이전단계, 설계단계, 입찰 계약단계로 구분하여 총 91개 CM서비스 항목에 대한 활용도를 분석한 결과를 토대로 주요 특징을 도출하였으며 공정관리와 사업비관리 서비스에 대한 수요나 활용도가 민간 건축 CM사업의 시공이전단계에서 높은 것으로 나타났다. 민간 건축사업 시공이전단계 특정한 민간 건축 CM사업의 시공이전단계 CM서비스 활용도를 이해하는 것은 발주자의 수요(needs)를 이해함과 동시에 CM기업이 어떠한 핵심적인 서비스를 강화해야하는 지에 대한 전략을 수립하는데 있어서 매우 중요한 과제이다.