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Relation between the Event Attitude of Football Contest Sponsoring Company, the Company Image for Best Enterprise, the Company Image for Social Contribution, and the Intent of Purchase

축구대회 후원 기업에 대한 이벤트태도, 기업우수이미지, 사회공헌이미지 및 구매의도와의 관계

  • 이태용 (경남정보대학 스포츠과학계열) ;
  • 김수진 (경남정보대학 스포츠과학계열) ;
  • 조송현 (부산대학교 체육교육과)
  • Received : 2010.06.16
  • Accepted : 2010.07.01
  • Published : 2010.08.28

Abstract

The purpose of this study is to see how much the event attitude of football contest sponsoring company has effects on both the company image for best enterprise and the company image for social contribution and to establish the correlation of these both images with the intent of purchase. For this study, we finally selected 319 persons who participated in Budweiser 6v6 Cup Soccer Contest in 2008 as subject of study. Confirmatory factor analysis, correlation analysis, structural equation model using SPSS 12.0 and AMOS 5.0. The main result of study is as follows : First, the event attitude has a positive effect on the company image for best enterprise. Second, the event attitude has a positive effect on the company image for social contribution. Third, the company image for best enterprise has a positive effect on the intent of purchase. Fourth, the company image for social contribution does not have any effect on the intent of purchase.

본 연구는 축구대회 후원기업에 대한 이벤트태도가 기업우수이미지 및 사회공헌이미지에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 더 나아가 기업우수이미지와 사회공헌이미지가 구매의도에 미치는 영향을 규명하는데 있다. 이를 위해 2008 Budweiser 6v6 Cup 축구대회 참가자들을 모집단으로 하여 유목적 표집에 의거 400명을 대상으로 설문조사를 실시한 후 319명의 자료를 최종 분석에 사용하였다. 자료처리는 SPSS 12.0과 AMOS 5.0을 이용하여 확인적 요인분석, 신뢰도 분석, 빈도분석, 상관관계분석, 구조방정식모형 분석을 실시하였으며 이상의 과정을 통해 확인된 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 이벤트태도는 기업 우수이미지에 긍정적인 영향을 미친다. 둘째, 이벤트태도는 사회공헌이미지에 긍정적인 영향을 미친다. 셋째, 기업우수이미지는 구매의도에 긍정적인 영향을 미친다. 넷째, 사회공헌이미지는 구매의도에 영향을 미치지 않는다.

Keywords

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