The effects of poverty on school maladjustment and academic achievement mediated by parental monitoring and types of internet use

빈곤은 인터넷 활용에도 영향을 미치는가?: 빈곤이 부모의 지도감독과 청소년의 인터넷 활용유형을 매개로 학교부적응과 학업성취에 미치는 영향

  • 김지혜 (이화여자대학교 사회복지전문대학원) ;
  • 정익중 (이화여자대학교 사회복지전문대학원)
  • Received : 2010.04.19
  • Accepted : 2010.09.01
  • Published : 2010.09.30

Abstract

One of the most popular keywords in 21th century is "Information Society". Information Society improves the overall quality of human life, but increases the negative aspects such as internet addiction and digital divide. The purpose of this study is to understand the vicious cycle between socio-economic disparities and digital divide. This study analyzed the effects of poverty on school maladjustment and academic achievement and mediation effects by using parental monitoring and internet use types as mediators. Data were obtained from the Korea Youth Panel Survey(KYPS). Structural equation modeling was employed for statistical analyses. The result showed that poverty reduced parental monitoring and information-oriented type of internet use. Youth who used less information-oriented type showed more school maladjustment and less academic achievement. However, the relationship between poverty and entertainment-oriented type was non-significant. Thus, parental monitoring and the internet use types were one of the main pathways which can affect school maladjustment and academic achievement among youth in poverty. There was the possible vicious cycle between poverty and digital divide. Based on this study, we strongly suggest improvement of the media competence to solve the problem of digital divide among youth in poverty.

21세기를 대표하는 키워드 중 하나는 '정보화' 이다. 정보화는 인류의 삶의 질을 다방면에서 향상시키는 반면, '인터넷 중독' 과 '정보격차' 라는 부정적 측면도 함께 증가시키고 있다. 본 연구는 빈곤청소년들의 사회경제적 격차와 정보격차간의 순환적 관계를 이해하기 위해 한국청소년패널조사자료(KYPS)를 이용하여 빈곤이 부모의 지도감독과 청소년의 인터넷 활용유형을 매개로 학교부적응과 학업성취에 미치는 영향을 구조방정식을 이용하여 분석하였다. 연구결과, 빈곤은 부모의 적절한 지도감독을 감소시키며, 청소년의 인터넷 활용유형 중 정보추구형을 감소시키는 것으로 나타났다. 그리고 정보추구형 이용이 감소할수록 학교부적응이 증가하고, 학업성적이 낮아지는 것으로 나타났다. 빈곤과 오락추구형의 관계는 유의하지 않았다. 본 연구를 통해 빈곤이 청소년의 학교부적응 및 학업성취에 미치는 영향의 주요 경로로 부모의 지도감독과 인터넷 활용유형을 고려할 필요가 있다는 것, 빈곤과 정보격차간의 순환적 관계가 존재할 수 있다는 것을 확인하였다. 이러한 연구결과를 토대로 본 연구는 빈곤청소년의 정보격차 문제를 해소하기 위한 미디어 능력 함양에 대해 제언하였다.

Keywords