References
- 권둘희, "인터넷뱅킹과 모바일뱅킹의 서비스품질이 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구", 숙명여자대학교 정책.산업대학원, 석사학위논문, 2008.
- 김용영, 오상조, 안중호, 장정주, "정보기술 수용 후 주관적 지각 형성 : 사용 경험에서 형성된 습관, 기대일치, 자기효능감의 역할", 경영정보학연구, 제18권, 제1호, 3월, pp.25-51, 2008.
- 김인재, 이정우, "무선인터넷 서비스 수용의 영향요인에 관한 연구", Information Systems Review, 제3권, 제1호, pp.83-101, 2001.
- 김정수, "인터넷뱅킹에서 고객이 인지하는 가치가 고객충성도에 미치는 영향", 한국과학기술원 석사학위논문, 2002.
- 노영, 이연근, "인터넷 뱅킹 서비스품질이 고객가치와 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구", e-비즈니스연구, 제6권, 제3호, pp.221-247, 2005.
- 문형남, 안은정, "국내 인터넷뱅킹 현황 및 서비스평가에 관한 실증적 연구", 한국경영과학회 학술대회발표집, 2000.
- 박경혜, 김성학, 심진보, "모바일인터넷 서비스 환경에서의 고객가치와 가치적합전략", 경영경제연구, 제29권, 제2호, pp.1-21, 2007.
- 박진본, "모바일 뱅킹(Mobile Banking)의 수용 의도에 미치는 혁신요인에 관한 연구, 계명대학교 대학원 석사학위논문, 2004.
- 양희동, 최인영, "사회적 영향이 정보시스템 수용에 미치는 영향: 정보기술수용모형에서", 경영정보학연구, 제11권, 제3호, pp.165-184, 2001.
- 오민정, "인터넷뱅킹의 서비스품질과 고객만족에 관한 연구", 한남대학교 대학원 석사학위논문, 2006.
- 유일, 이경근, "온라인 커뮤니티에서 플로우 및 사회적 영향요인이 이용의도에 미치는 영향", 한국비즈니스리뷰, 제2권, 제1호, pp.1-24, 2009.
- 이문규, "e-SERVQUAL: 인터넷 서비스품질의 소비자 평가 측정도구", 마케팅연구, 제17호 ,제1권, pp.73-95, 2002.
- 이상근, "기술수용모델(TAM)과 계획된 행동이론(TPB)을 바탕으로 한 모바일 기술수용에 대한 실증적 연구", Information Systems Review, 제7권 제2호, pp.61-84, 2005,
- 이응규, "정보기술 사용 전유에 관한 변수들 간의 관계에서 컴퓨터 자기효능감의 조절효과, 한국정보시스 템학회, 정보시스템연구, 제18권, 제1호, 3월, pp.25-46, 2009.
- 정경미, "인터넷뱅킹과 폰뱅킹의 소비자 만족도 비교", 연세대학교 경영대학원 석사학위논문, 2001.
- Agarwal, J., Sambamurthy, V. and Stair, R. M., "Research report : The evolving relationship between general and specific computer self-efficacy-An empirical assessment", Information Systems Research, Vol.11, No.4, pp.418-430, 2000. https://doi.org/10.1287/isre.11.4.418.11876
- Ajzen, I. and Fishbein, M., "The Prediction of behavior from attitudinal and normative variables", Journal of experimental social Psychology, Vol.6, pp.466-487, 1970. https://doi.org/10.1016/0022-1031(70)90057-0
- Bandura, A., "Self-efficacy : The exercise of control", W. H. Freeman and Company, 1997.
- Bandura, A. and Schunk, D. H., "Cultivating competence, Self-efficacy and intrinsic interest through proximal self-motivation", Journal of Personality and Social Psychology, Vol.41, pp.568-598, 1981.
- Barnes, S. J. and Vidgen, R., "An evaluation of cyber-bookshops : The WebQual method", International Journal of Electronic Commerce, Vol.6, No.1, pp.11-30, 2001. https://doi.org/10.1080/10864415.2001.11044225
- Barnes, S. and Vidgen, R., "Information and internet quality: evaluating internet bookshop web sites with WebQual, Proceedings of international conference on information system(ICIS)", Charlotte, North Carolina, December, pp.279-285, 2002.
- Chaiu, P. Y. K. and Hu, P. J. H., "Investigating healthcare professional's decision to accept telemedicine technology: An empirical test of competing theories", Information and Management, Vol.39, No.4, pp.297-311, 2002. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(01)00098-2
- Davis, F. D., "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology", MIS Quarterly, September, pp.319-340, 1989.
- Downes, L, and Mui, C., "Unleashing the killer App", Boston, Massachusetts : Harvard business school press, 1998.
- Fulk, J. Steinfield, C. W., Schmitz J. and Power, J, G, "A Social information processing model do media use in organization. Communication, 1987.
- Hau, C. L. and H. P. Lu, "Why do people play on-line games? An extended TAM with social influences and flow experience", Information and Management, Vol.41, pp.853-868, 2004. https://doi.org/10.1016/j.im.2003.08.014
- Jacard, J., Turrisi, R. & Wan, C. K., "Interaction effects in multiple regression", Newbury Park, CA : Sage, 1990.
- Karahanna, E., D. Straub and N. L. Chervany, "Information adoption across time: A cross-sectional comparison of Pre-adoption and Post-adoption beliefs", MIS Quarterly, Vol.23, No.2, pp.183-213, 1999. https://doi.org/10.2307/249751
- Li, Y. N., Tan, K. C. and Xie, M., "Measuring web-based service quality", Total Quality Management, Vol.13, No.5, pp.685-700, 2002. https://doi.org/10.1080/0954412022000002072
- Liao, Z. and Cheung, M. T., "Internet-based e-banking and consumer attitudes : an empirical study", Information & Management, Vol.39, No.4, pp.283-295, 2002. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(01)00097-0
- Liao, C., Palcia, P. and Lin, H. N., "The roles of habit and Web site quality in e-commerce", International Journal of Information Management, Vol.26, pp.469-483, 2006. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2006.09.001
- Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., and Malhotra, A., "E-S-QUAL: A Multiple-Item scale for assessing electronic service quality", Journal of Service Research, Vol.7, No.3, pp.213-233, 2005. https://doi.org/10.1177/1094670504271156
- Rice, R. E. and Aydin, C., Attitudes toward new organizational technology: Network proximity as a mechanism for social information processing, Administrative Science Quarterly, Vol.36, No.2, pp.219-244, 1991. https://doi.org/10.2307/2393354
- Rogers, E., "Diffusion of Innovation", NY: Free Press, 1995.
- Taylor, S. and P. A. Todd, "Understanding information technology usage: A Test of competing models", Information Systems Research, Vol.6, No.2, pp.144-176, 1995. https://doi.org/10.1287/isre.6.2.144
- Thompson, R. L., C. A. Higgeins and J. M. Howell, "Influence of experience on personal computer utilization: Testing a conceptual model", Journal of Management Information Systems, Vol.11, No.1,pp.167-187, 1994. https://doi.org/10.1080/07421222.1994.11518035
- Sheth, Jagdish N., "Psychology of innovation resistance : The less developed concept(LDC) in diffusion research", in Research in Marketing de. N. Sheth, 4, Jai Press Inc., pp.273-282, 1981.
- Triandis, H. C., "Values, attitudes, and interpersinal behavior, In Neberaska Symposium on Motivation, Beliefs, Attitudes, and values", H.E.Howe(ed), University of Nebraska Press, Lincoln, NE., pp.195-259, 1980.
- Trocchia, P. J. and Janda, S., "How do consumers evaluate internet retail quality?", Journal of Services Marketing, Vol.17, No.3, pp.243-253, 2003. https://doi.org/10.1108/08876040310474800
- Venkatesh, V. and Davis F. D., "A Model of the Antecedents of perceived ease of use: Development and test", Decision Sciences, Vol.27, No.3, pp.451-481, 1996. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1996.tb01822.x
- Venkatesh, V. and Susan A. Brown., "A Longitudinal Investigation of personal computers in Home: Adoption determinants and emerging challenges", MIS Quarterly, Vol.25, No.1, pp.77-102, 2001.
- Venkatesh, V. and F. D. Davis, "A Theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies", Management Science, Vol.42, No.2, pp.186-204, 2000.
- Wolfinbarger, M. and Gilly, M. C., "e-TailQ : Dimensionalizing measuring and predicting e-tail quality", Journal of Retailing, Vol.79, No.1, pp.183-189, 2003. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(03)00034-4
- Yoo, B. and Donthu, N., "Developing a scale to Measure the Perceived Quality of an Internet Shopping Site(PQISS)", Proceedings of Academy of Marketing Science Conference, Montreal, Canada, 2000.
- Zeithmal, V., Leonards, B., and Parasuraman, A., "Service quality, profitability, and the economic worth of customer: What we know and what we need to learn", Journal of Marketing Science, Vol.28, No.1, pp.67-85, 2000. https://doi.org/10.1177/0092070300281007