A Study on Mathematics Teaching through Evaluations

평가를 통한 수학 학습지도에 관한 연구

  • Published : 2010.06.30

Abstract

The level of mathematics study of students may vary depending on the area or contents of school mathematics. The use of Integrated evaluation frame is beneficial for evaluating and utilizing the study situation of mathematics study. In this article, I formulated evaluation table for evaluation by type and by question based on the contents of 'equation of the first degree' and examined mathematics teaching through integrated evaluation based on the two evaluations. It was concluded from this study that the evaluation table I formulated was beneficial for individual mathematic teaching by providing information about the study situation of each student.

학생들의 수학 학습 정도는 학교수학의 각 영역이나 내용에 따라 다양하게 나타날 수 있다. 이러한 수학 학습상황을 평가하고 활용하기 위한 통합적인 평가 틀의 구성은 유용하다. 본 논문에서는 일차방정식의 내용으로 한정하여 유형별 평가와 문항별 평가에 대한 평가표를 구성하였으며, 두 가지 평가를 기초로 종합평가를 통한 수학 학습 지도에 대하여 알아보았다. 구성한 평가표는 학생 개개인의 학습 상황에 대한 정보를 제공함으로 개별적인 수학 학습 지도에 유용하다.

Keywords