터널 내 열차주행으로 인한 지반진동 현장측정시험

Field Tests Investigating the Ground Borne Vibration Induced by Underground Railway Tunnel

  • 안상권 (한국철도기술연구원 철도구조연구실) ;
  • 방은석 (한국지질자원연구원 자원탐사개발연구실) ;
  • 이배 ((주)두배시스템)
  • 투고 : 2010.03.22
  • 심사 : 2010.04.19
  • 발행 : 2010.04.26

초록

최근 수도권광역급행철도(GTX)사업이 승인됨에 따라, 도심지 터널 내 열차주행에 따른 진동의 영향에 대한 관심이 커지고 있다. 본 논문은 암반층에 건설된 터널 내 열차주행으로 인한 지반진동을 측정하기 위해 실시된 현장측정시험의 과정 및 결과에 대해 기술한다. 약 200km/hr로 주행하는 KTX열차로 인해 발생된 지반의 진동이 터널 인근에 시공된 시추공에 삽입된 3축 시추공 진동 측정장치를 통해 측정되었다. 본 논문은 현재 상용화되어 있는 시추공 진동 측정장치의 한계에 대해서도 논의한다.

This paper describes the instruments used, and the test procedures adopted, and the findings obtained from a research project aiming to investigate, via full-scale field tests, the ground borne vibration caused by underground railway tunnel constructed in hard rock. The ground borne vibration induced by high-speed trains (i.e. the Korea Train eXpress (KTX) services) with a speed of approximately 200km/hr was measured inside the borehole constructed in the close proximity to the KTX tunnel using 3-component borehole seismographs in order to investigate the wave propagation of ground borne vibration. This paper also discusses the limitation associated with the current practice of measuring ground borne vibration using conventional borehole seismograph.

키워드

참고문헌

  1. 한국철도기술연구원 (1997) 철도 소음.진동의 효율적 저감방안 연구, 철도청.
  2. 황선근, 엄기영, 고태훈 (2000) 궤도지지구조물의 진동특성과 예측, 한국철도학회논문집, 3(2), pp. 51-61.
  3. E.C. Westman (2002) 24-channel geophone array for horizontal or vertical boreholes, Virginia Polytechnic Institute and State University, USA.
  4. O.A.B. Hassan (2006) Train-induced groundborne vibration and noise in buildings, Multi-science Publishing Co. Ltd.