Development of Scene Graph Library for Mobile Platforms

모바일 플랫폼을 위한 장면그래프 라이브러리 개발

  • 김준호 (국민대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 서진석 (동의대학교 게임공학과) ;
  • 박창훈 (호서대학교 게임공학과) ;
  • 황재인 (한국과학기술연구원) ;
  • 고희동 (한국과학기술연구원 영상미디어센터)
  • Received : 2009.12.04
  • Accepted : 2010.03.05
  • Published : 2010.05.31

Abstract

In this paper, we introduce a novel scene graph library for mobile platforms, called the 'Mobile OpenSceneGraph (Mobile OSG)', as a mobile graphics middleware. Our mobile scene graph library supports several nice properties, including platform-independence, extensibility, touch-based UI supports, and compatibility, by carefully adapting the OpenSceneGraph library, one of the most widely used graphics middlewares for desktop platforms, to mobile platforms. We validate the usefulness of the proposed library for mobiles with the several experimental results including real-time rendering, camera manipulations with a touch-based UI, and animations with switching geometric nodes.

본 논문에서는 모바일 플랫폼을 위한 범용적인 그래픽스 미들웨어로써, 모바일 장면그래프 라이브러리인 '모바일 OpenSceneGraph (모바일 OSG)'를 제안하고 그 개발 사례를 소개한다. 제안하는 모바일 그래픽스 미들웨어는 데스크탑 환경에서 그래픽스 미들웨어로 널리 쓰이고 있는 OpenSceneGraph를 모바일 환경에 적합하도록 재설계하였으며, 이를 통해 범용성, 확장성, 모바일 플랫폼 UI 지원, 호환성 등의 특성을 확보하였다. 복잡한 가상환경의 실시간 렌더링, 터치 UI 기반의 카메라 조작, 노드 전환을 통한 애니메이션 등과 같은 예시 응용프로그램을 통해 제안하는 모바일 장면 그래프 라이브러리의 효용성을 보이도록 한다.

Keywords

Acknowledgement

Grant : Tangible Web 기술개발

Supported by : 한국과학기술연구원

References

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