A Study on the Erdniev's Expansion of Didactical Unit and Expanded Didactical Unit in a His Mathematics Textbook of Elementary School

Erdniev의 교수학적 단위의 확장 및 그의 초등학교 수학교과서의 확장된 교수학적 단위에 대한 연구

  • Han, In-Ki (Dept. of Math. Edu., Gyeongsang National University)
  • Received : 2010.04.29
  • Accepted : 2010.05.18
  • Published : 2010.05.31

Abstract

In this paper we analyze a concept 'didactical unit', and some concrete methods of expanding didactical unit studied by P.M.Erdniev. Erdniev studied the concept for a long time, wrote mathematics textbooks from 1st grade to 9th grade. In these textbooks he tried to embody his ideas related with expanded didactical unit. We analyze Erdniev's mathematics textbook of 3rd grade.

본 연구에서는 문헌들의 분석을 통해 교수학적 단위의 개념을 규정하고, Erdniev의 연구들을 분석하여 교수학적 단위를 확장하는 구체적인 방법들을 제시하였다. 그리고 Erdniev의 수학교과서를 분석하여, 교수학적 단위의 확장 개념이 수학교과서에 어떻게 구현되었는가를 조사하였다, 특히 확장된 교수화적 단위에 관련된 수학교과서 분석 연구에서는 Erdniev의 초등학교 3학년 수학교과서의 소단원 '두 연산이 포함된 문제'에 포함된 교과내용을 교수학적 단위의 확장 방법, 확장된 연습문제의 형태, 구조를 분석하였다. 본 연구의 결과를 통해, 교수학적 단위의 확장에 관련된 구체적인 방법들이 우리나라의 수학교육학 연구에 활용될 수 있을 것으로 기대되며, 교수학적 단위의 확장 개념이 구현된 수학교과서의 분석학 교수-학습 방법의 새로운 접근 가능성을 제공할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 김응태․박한식․우정호 (2004). 수학교육학개론. 서울: 서울대출판부
  2. 남영신 (2003). 국어대사전. 서울: 성안당.
  3. 손용규 (1982). 학교수학용어사전. 서울: 형설출판사.
  4. 우정호 외 (2006). 수학교육학 연구방법론. 서울: 경문사.
  5. 한인기 (2005). 수학교사를 위한 보조자료인 러시아의 '교수학적 자료'에 대한 연구. 한국수학교육학회지시리즈 E <수학교육논문집>, 19(2), 345-362.
  6. AST-Tsentr (2010). Slovar terminoviopredelenii. 2010년 4월23일 검색. http://www.ast-centre.ru/books/dictionary/240/.
  7. Bim-bad (2002). Pedagogicheskii entsiklopedicheskii slovar, Moskva: Bolshaya Possiiskya Entsiklopediya.
  8. Brown S. I., & Walter M. I. (1990). The art of problem posing, New Jwesey: LEA.
  9. Davydov V. V. (2000). Vidy obobsheniya v obuchenii , Moskva: POR.
  10. Erdniev P. M. (1965). Metodika upraznenii po arifmetikeialgebre, Moskva: Prosveshenie.
  11. Erdniev P. M. (1993). Matematika 5-6, Moskva: Prosveshenie.
  12. Erdniev P. M. (1995a). Obuchenie matematike v nachalnyh klassah, Moskva: Stoletie.
  13. Erdniev P. M. (1995b). Matematika 3, Moskva: Russkoe Slovo.
  14. Erdniev P. M. (1996). Obuchenie matematike v shkole, Moskva: Stoletie.
  15. Freudenthal H. (2008). 프로이덴탈의 수학교육론(우정호 외 번역). 서울: 경문사.(원저 1991년 출판).
  16. IPCUB (2010). Metodicheskie materialy dlya studentov 2 kursa IPCUB. 2010년 4월23일 검색. http://vvmi.udsu.ru/~kiv/pages/php?id=ipsub.
  17. Krutetskii V. A. (1968). Psihologiya matematicheskih sposobnostei shkolnikov, Moskva: Prosveshenie.
  18. Selevko G. K. (2006). Sovremennye oburazovatelnye tehnologii, 2010년 4월23일 검색. http://docs.google.com/View?id=dhjwzhtd_29gq84b9dn.
  19. Shevchenko V. L. (2008). Verbalnoeineverbalnoe modelirovanie informatsionnoi obuchayushei sredyiee algoritmicheskoe postroenie. 2010년 4 월 23일 검색. http://www.itdev.org.ua/userfiles/VLShevchenko.pdf