Evaluation of Spa Destinations' Image & Preference

국내 온천관광지 이미지 및 선호도 평가

  • Kim, Si-Joong (Department of Hotel & Tourism Management, Woosong University)
  • 김시중 (우송대학교 호텔관광경영학과)
  • Received : 2010.04.26
  • Accepted : 2010.06.08
  • Published : 2010.06.30

Abstract

This study analyzed image similarity, attribute recognition, and preference by multidimensional scaling. The analyses were carried out by 10 spa destinations (Deoksan, Bugok, Onyang, Yuseong, Suanbo, Bomun, Dongrae, Asan, Dogo, Haeundae) in Korea. The results were as follows: First, according to the analyses of image similarity of spa destinations, 'Haeundae, Dongrae and Bomun,' 'Dogo, Onyang, Asan,' and 'Deoksan, Suanbo, Bugok,' made similar image groups separately. However, Yuseong had different image from the other spa destinations in the above. Second, according to the analyses of attribute recognition of spa destinations, Deoksan and Bugok had more competitive ability in terms of 'the incidental facilities of spa destinations, 'Yuseong, Onyang, Asan, and Dogo' showed high competitiveness in terms of 'accessibility of spa destination' and 'tourism conditions.' Haeundae, Dongrae, and Suanbo had weak competitiveness in terms of 'the accessibility of spa destinations.' Third, according to the analyses of preference about spa destinations based on different job groups, office workers had a preference for Yuseong and Bugok, professional workers for Bomun, the people engaged in the farming, fishing, livestock raising and housewives for Haeundae and Dongrae, government officials, students, factory workers, the people living on a pension for Onyang, Deoksan and Dogo, and the self-employed for Suanbo. In conclusion, according to the analyses of spa destination preference based on different residence groups, residents of Seoul, Incheon, Gyunggi province, Gangwon province, Daejeon, Chungcheong province and Jeolla province had a preference for Yuseong, Suanbo, Onyang, Deoksan, and Asan and the residents of Daegu, Gyungsang province, Busan, Ulsan for Bugok, Bomun, and Haeundae.

본 연구는 국내 10대 온천관광지(덕산, 부곡, 온양, 유성, 수안보, 보문, 동래, 아산, 도고, 해운대)를 대상으로 다차원 척도법에 의해 이미지 유사성, 속성 인식도 및 선호도를 분석하였으며, 결과는 다음과 같다. 첫째, 온천관광지의 이미지 유사성 분석결과, '해운대, 동래 및 보문', '도고, 온양 및 아산', '덕산, 수안보 및 부곡'은 각각 유사한 이미지 그룹을 형성하고 있으며, 유성은 이들 온천들과 다른 이미지를 갖고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 온천관광지 속성인식도 분석결과, 덕산과 부곡은 '온천 부대시설' 속성이, 유성, 온양, 아산 및 도고는'온천접근성' 및 '관광여건' 속성이 그리고 보문은 '관광여건' 속성에서 경쟁력이 우수한 것으로 나타났다. 해운대, 동래 및 수안보는 '온천접근성' 속성에서 경쟁력이 가장 취약한 것으로 나타났다. 셋째, 직업별 온천관광지 선호도 분석결과, 사무직은 유성과 부곡, 전문직은 보문, 농 수 축산업과주부는 해운대 및 동래, 공무원, 연금생활자, 학생 및 생산직은 온양, 덕산, 아산 및 도고를 그리고 자영업은 수안보를 선호하는 것으로 나타났다. 넷째, 거주지별 온천관광지 선호도 분석결과, 서울, 인천 경기, 강원, 대전 충남 충북 및 전남 전북 거주자는 유성, 수안보, 온양, 덕산, 도고 및 아산 온천을 그리고 대구 경북 및 부산 울산 경남 거주자는 부곡, 보문, 동래 및 해운대 온천을 가장 선호하는 것으로 나타났다.

Keywords