Acknowledgement
Supported by : 조선대학교
We can say that there are several majors in the course of cartoon education of college; cartoon, manpyung, 4 panel comic strips, editorial cartoon, webtoon and so on. Among them, this study starts with concrete question; "How can we encourage students to understand 4 panel comic strips better in the educational course of 4 panel comic strips?" 4 panel comic strips divided into two groups, depending on the materials. The first is daily cartoon which depicts the emotion in daily life. The second is editorial cartoon which deals with the problems of society in the ironical and witty way. Judging from my own thoughts that it would be better in the understanding and analysis of structures to take editorial cartoon in which materials are confined to social problems, this study treats rhetoric expression and structures of 4 panel comic strips. Introduction, development, turn and conclusion of "Jangdori" on Kyunghyangsinmoon are good materials for this study. So, "Jangdori" is in the center of this study. The objective of this study is to provide knowledge in creating 4 panel comic strips with the understanding the area of 4 panel comic strips through the analysis of the rhetoric expression and structures of this field. Even though this study has a limit, no access to daily 4 panel comic strips, I hope that this study would be a little help in any places in which the education of 4 panel comic strips is needed as a part of a course of cartoon in college.
대학의 만화교육과정에는 이론 및 실기로 가르쳐야할 전공으로 카툰, 만평, 네칸만화, 서사만화, 웹툰 등이 있다. 본 연구는 그 중에서도 네칸만화의 교육과정에서 어떻게 교육하는 것이 네칸만화의 이해를 높일 수 있을 것인가에 대한 필요성에서 출발한다. 네칸만화는 소재에 따라 크게 인간의 희로애락을 다루는 '순수만화'와 정치 경제 사회 문화의 문제의식을 풍자와 해학으로 드러내는'시사만화'가 있다. 한정된 시간 속에서 네칸만화를 학생들에게 이해시키기 위해서는 폭넓은 소재의 순수 네칸만화보다 시사로 한정되는 시사 네칸만화의 구조를 분석해 보는 것이 용이하다 판단하여, 신문에 연재되는 네칸만화 중 경향신문의 <장도리>를 중심으로 기승전결에 따른 구조와 수사법을 연구한 것이다. 본 연구는 네칸만화의 구조와 수사법을 분석할 수 있는 방법을 제시함으로써 네칸만화의 장르를 이해하고 나아가 네칸만화를 창작할 수 있는 전공 지식의 폭을 넓히고자 하는데 있다. 순수 네칸만화까지 접근하지 못한 한계에도 불구하고 대학의 만화교육과정에서 네칸만화의 교육을 필요로 하는 곳에 작은 도움이 될 수 있기를 바란다.
Supported by : 조선대학교