콘텐츠 이해도 강화를 위한 전시방식에 관한 연구 - 국내 댐 전시관을 중심으로 -

A Study on the Exhibition Method to Enhance the Visitors' Understanding Contents - Focus on the Domestic Dam Exhibition Centers -

  • 이주형 (SK 마케팅 앤 컴퍼니 공간마케팅팀)
  • 투고 : 2010.04.30
  • 심사 : 2010.06.11
  • 발행 : 2010.06.30

초록

Human beings are having suffered from the unexpected climate changes which are caused by global warming leaded from air pollution. More than 3 billions of people will be forced to experience insufficient water in 2015. In Korea, over 70% of precipitation has been concentrating in Summer season. Furthermore, natural disasters has been occurred constantly all over the country. The unusual flood and drought have broken out not only victims but also, property damages. By the natural condition, the effective consuming and controlling system of water is going to be the core business field and constructing dams will be encouraged and promoted for the system. To convince the objectionable against the constructing dams, a dam exhibition center stands the very important position by being responsible for the presenting positive factors and highlighting the beneficial functions. The dam exhibition center is built as complex space combined by information center regarding water resources and visitor center for the community nearby the inundated area. Combined of the different purposes, the dam exhibition center can be confused to understand the concept and contents established in the space. To enhance the visitors' understanding contents of the dam exhibition center, the spatial composition and contents are being analyzed with existing centers and define the most effective exhibition methods between the spaces and visitors. This study will be the basic quantitative analysis data for the following design works those can get the better insight how to make visitors to get information and agreement of constructing dams effectively.

키워드

참고문헌

  1. 박우찬, 전시 이렇게 만든다, 재원출판사, 1998.
  2. 임종현․이준재 공저, 우리나라의 물 홍보관 현황 보고서, (주)미래세움 출판부, 2002.
  3. 시공테크 전시환경 디자인연구소, 박물관의 전시.환경계획지침, (주)시공테크, 1999.
  4. David Dernie, Exhibition Design, W.W.Norton, 2005.
  5. Director of central intelligence, Global trends in 2015: A dialogue about the future, CIA, 2005.
  6. Encyclopedia Americana, Vo110, Americana Corporation,1971.
  7. 김성상, 현대 전시 공간 표현특성에서 나타나는 인터랙션 요소에 관한 연구, 미술디자인 논문집 11호, 2005.
  8. 박영태, 콘텐츠 중심의 공간디자인 경향에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 제18권 통권2호, 2009.
  9. 우상기, 박람회 전시연출에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위 논문, 1994.
  10. 유천혁, 전시의 주제와 그 의미에 관한 연구, 홍익대학교 산업대학원, 1999.
  11. 이주형, 전시 시나리오의 구조와 공간연출 프로그래밍에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위 청구논문, 2000.
  12. 이선민, 전시의 기능 및 그 디자인과정에 관한 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문, 1987.
  13. 홍지호, 제주지역 테마바굴관의 전시공간구성과 전시방식에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 제17권 5호, 2008.
  14. 수자원 공사 출판부, 수자원공사 재난 연감, 수자원공사, 2007.
  15. 수자원 공사 출판부, 우리의 자원 우리의 소중한 물 통권40호, 수자원공사, 2007.
  16. 수자원 공사 출판부, 우리의 자원 우리의 소중한 물 통권 45호, 수자원공사, 2008.