네트워크 카메라 기반 인스턴트 메신저의 개발에 대한 연구

Development of Network Camera-based Instant Messenger

  • Lee, Kang-Seok (Division of Business Administration, Pukyong National University) ;
  • Yum, Chang-Sun (Division of Business Administration, Pukyong National University)
  • 투고 : 2010.04.01
  • 심사 : 2010.06.21
  • 발행 : 2010.06.30

초록

PC camera-based instant messenger have problems of video image break/delay and noise. The reason is caused by a composed problem that PC Camera is belong to the connected PC and operating in the PC. This research suggests an instant messenger that uses network camera connected to LAN instead of PC camera. Therefore, the instant messenger has a component that the camera is separated from PC. This research designs sequence diagram, video calls flow chart, and graphic user interface of the instant messenger. The instant messenger based on network camera provides high quality video calls service and makes it possible to call from a special remote site with real-time video image.

키워드

참고문헌

  1. 강미연, 주대연, 이선주, 김도완, 김재훈, 정원호; "IP 카메라 기반의 실시간 웹 케스탱 시스템", 한국컴퓨터종합학술대회 논문집, 34(1) : 315-320, 2007.
  2. 고대식, 박준석; "인스턴트 메신저의 원리 및 응용", 한국통신학회, 한국통신학회지, 19(2) : 111-120, 2002.
  3. 방기천; "인트라넷 기반 지능형 메신저 관련 연구", Journal of Digital Contents Socíety, 5(4) : 283-288, 2004.
  4. 이준옥, 고대식, 신진섭, 황기환, 강민수; "멀티미디어 인스턴트 메신저의 구현", 정보통신연구진흥원, 2000.
  5. 이태열,박진기, 함형범, 이양선; "P2P(Peer-to-Peer) Messenger Integrated Service", 한국멀티 미디어학회 추계학술발표대회 논문집, 509-511, 2003.
  6. 한상일; "인스턴트 메신저를 이용한 커뮤니케이션 시스템에서 매체특성이 의사결정 유효성에 미치는 영향", 산업경제연구, 21 (3) : 1313-1333, 2008.
  7. Chui,C. H., Wu, R. S., Tut, C. I., Lin, H. T., and Yuan,S. M.; "Next Generation Notification System Integrating Instant Messengers and Web Service" , 2007 lntemational Conference on Convergence lnfornation Technology : 1781-1786, 2007.
  8. Vaughan, N. and Steven, J; "Presence Technology more than Just Instant Messaging", IEEE Computer : 11-13, 2003.
  9. Zhigang, J., Hui, J., and Lu, H.; "Instant Messaging and Presence Service using SIMPLE," TENCON, 157-159, 2004.