A Need of In-Service Education for the Professional Development of Middle School Science Teachers' Teaching Practice

중학교 과학교사들의 수업 실행 전문성 개발을 위한 교사교육 요구

  • Received : 2010.10.30
  • Accepted : 2010.12.21
  • Published : 2010.12.31

Abstract

The purpose of this study is to survey the need of in-service education for the professional development of middle school science teachers' teaching practice. The questionnaire was modified by Young Choi's framework(2010) to survey the level of the progression in the professional development and learning, the degree of in-service education necessity, and the degree of priority of need. The questionnaire was administered to 203 middle school science teachers in Daegu. The mean level of the progression in the professional development and learning were 2.45 and 3.15. The degrees of in-service education necessity to improve level of the progression in the professional development and learning was 3.45, and 3.16. The element and aspect highest degree of priority of need were 'element 1. planning coherent sequences of lessons' and 'aspect 1-4. planning difference among individuals', 'aspect 1-2. planning learning activity'. The degree of in-service education necessity and the degree of priority of need was a significant difference according to almost all of the teachers' characteristics.

본 연구는 중학교 과학교사의 수업 실행 전문성의 개발을 위한 교사교육에 대한 요구를 조사하는데 그 목적이 있다. 최영 등의 틀(2010)을 보완하여 중학교 과학교사의 수업실행 전문성의 개발에 대한 교사교육의 요구를 조사하는 설문지를 제작하였다. 과학수업 전문성 6요소, 36관점에 대한 발달과 학습 수준, 교사 교육의 필요도와 우선 요구도를 조사하였다. 대구지역 중학교 과학교사 203명의 수업 실행 전문성의 발달 수준과 학습 수준은 2.45와 3.12이었다. 발달 수준과 학습 수준 향상을 위한 교사교육의 필요도는 3.45, 3.16이었고, 교사교육의 우선 요구도가 가장 높은 요소는'수업 계획'이었고 관점은 각각'개인차를 고려한 계획'과'학습 활동 계획'이었다. 교사교육의 필요도와 우선 요구도는 교사의 유형에 따라 유의미한 차이를 보였으며, 특히 경력이 적은 교사들과 지구과학 전공 교사들의 필요도와 우선 요구도가 높았다. 이상과 같은 교사교육에 대한 과학교사들의 요구는 수업 실행 전문성의 요소와 관점별로 발달 수준과 학습 수준을 향상시키는데 적합한 교사교육 프로그램 개발에 도움을 줄 것이라고 기대한다.

Keywords