Development and Application of the Paper Model of Protein Synthesis Process in High School Biology

단백질 합성 과정 종이 모형 개발과 고등학교 생물 수업에서의 활용

  • Received : 2010.10.26
  • Accepted : 2010.12.30
  • Published : 2010.12.31

Abstract

The purpose of this study was to develop the paper model of protein synthesis process in order for students to learn more effectively the protein synthesis, and to examine learning effects of instruction using it in high school biology. For this study, 117 students of 12th grade were sampled from a high school in Daejeon metropolitan city. The students were divided into two groups; the control group(n=58) were taught the protein synthesis by explanation-based traditional teaching method, and the experimental group(=59) were taught them by using protein synthesis model. Instruction using the model of protein synthesis process was more effective in improving the students' academic achievements and motivating interests in their learning than the traditional intruction. The class using the models can be another effective teaching method to teach students abstract and complicated concepts like protein synthesis process.

본 연구에서는 단백질 합성 과정을 효과적으로 학습하기 위한 단백질 합성 과정 종이 모형을 개발하여 고등학교 생물 수업에서 그 교육적 효과를 알아보고자 하였다. 교육적 효과를 알아보기 위해 대전에 위치한 고등학교 2학년 117명을 대상으로 적용하였다. 실험 집단(59명)은 본 연구에서 개발한 단백질 합성 과정 종이 모형을 활용한 수업을 적용하였으며 통제 집단(58명)은 전통적 설명식 수업을 적용하였다. 그 결과 단백질 합성 과정 종이 모형을 적용 수업의 학생들의 학업성취도 향상 효과가 있었으며 학습 흥미 또한 향상된 것으로 나타났다. 단백질 합성 과정과 같이 추상적이거나 비가시적이어서 이해하기 어려운 학습 내용의 경우 종이 모형과 같은 구체적 경험을 활용한 수업을 활용하는 것이 효과적인 것을 알 수 있었다. 또한 이러한 학습 내용에 적절하면서도 흥미를 유발할 수 있는 새로운 모형 개발과 더불어 학교 현장에서 이를 적극 활용할 수 있도록 하기 위한 방안이 필요하다.

Keywords