Journal of Science Education (과학교육연구지)
- Volume 34 Issue 2
- /
- Pages.211-224
- /
- 2010
- /
- 1225-3944(pISSN)
- /
- 2733-4074(eISSN)
Exploring the Professional Development Program for Science High School Teachers using Partnership with Scientists
과학자와의 파트너십을 활용한 과학고 교사 전문성 신장 프로그램 탐색
- Oh, ChangHo (KAIST Global Institute For Talented EDucation) ;
- Cho, Hyunjun (Korea Institute of Geoscience and Mineral Resources)
- Received : 2010.10.19
- Accepted : 2010.12.17
- Published : 2010.12.31
Abstract
This research explored the direction of professional development programs for science high school science teachers through partnership with scientists. Eighteen science teachers and twenty three experts attended as partners during two weeks program. To find any finding and implication, survey and interview were conducted with participant, and participant observation was conducted to understand interaction between them. It was found that the professional development program through partnership with scientists would contribute to increasing expertise of science high school teachers. From findings, it was suggested to use professional development program where scientists participate for the professional development of science high school teachers.
이 연구에서는 과학자와의 파트너십을 통한 과학고 교사의 전문성 신장 프로그램의 개발 방향을 탐색하고자 한다. 18명의 과학고 교사와 23명의 전문가가 2주간의 프로그램에 참여하였다. 연구에 대한 결과와 시사점을 얻기 위해 설문과 인터뷰가 수행되었으며, 참여관찰이 수행되었다. 연구 결과, 과학자와의 파트너십을 통한 연수 프로그램은 과학고 교사의 전문성 신장에 기여할 수 있을 것으로 기대되었다. 이러한 결과로부터, 과학고 교사의 전문성 신장을 위한 전문 연수 프로그램으로써 과학자가 파트너십을 활용한 연수를 제안하였다.
Keywords