입구덕트 공기유량 및 압력손실 예측방법

The Prediction of Air Flow and Pressure Loss at Inlet Duct

  • 이보화 (한국항공우주연구원 추진기관팀) ;
  • 이경재 (한국항공우주연구원 추진기관팀) ;
  • 양수석 (한국항공우주연구원 추진기관팀)
  • 투고 : 2009.08.17
  • 심사 : 2010.01.04
  • 발행 : 2010.02.28

초록

본 논문에서는 엔진고공환경 시험설비의 엔진 입구 덕트에서 측정한 전압력과 정압력 및 전온도를 통해 실시간으로 공기유량을 계산하고, 압력프로파일을 이용하여 경계층 레이크를 장착하지 않았을 경우에도 공기유량을 예측할 수 있는 방법을 기술하였다. 또한, 엔진입구배관에 걸친 덕트 연결부를 통한압력손실을 예측하고, 이를 통해 공기유량을 보정함으로써, 고공환경시험설비에서의 공기유량측정의 신뢰도를 향상시키고 설비유지측면에서의 운용성을 보고자 하였다.

The purpose of this paper was to address the methodology of the air flow measurement using duct mach number that was considered area-weighed average obtained by total, static pressure and temperature measured at engine inlet duct. Without installing boundary rake, the prediction of air flow measurement was discussed. Actual air flow measurement and pressure value using pressure loss through inlet seal were described to improve the reliability and operability of altitude engine test facility.

키워드

참고문헌

  1. 이진근, 김춘택, 양수석, 이대성 "고공 환경엔진 시험," 한국추진공학회지, 제9권 4호, 2005, pp.104-111
  2. Measurement of fluid flow by means of pressure differential devices-Part 1, ISO5167-1, 1991-12-15
  3. 한국항공우주연구원, "비행체 추진기관 고공성능시험의 신뢰도 향상과 비정상상태 시험 기술에 관한 연구", 2004
  4. AGARD, "Uniform Engine Testing Program Phase I "
  5. Robert W. Fox, Alan T. McDonald, Pilip J. Pritchard., "Introduction to fluid mechanics", 1934, pp.162