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Efficient Coding of Motion Vector Predictor using Phased-in Code

Phased-in 코드를 이용한 움직임 벡터 예측기의 효율적인 부호화 방법

  • 문지희 (광주과학기술원 정보통신공학과) ;
  • 최정아 (광주과학기술원 정보통신공학과) ;
  • 호요성 (광주과학기술원 정보통신공학과)
  • Received : 2010.03.26
  • Accepted : 2010.05.17
  • Published : 2010.05.30

Abstract

The H.264/AVC video coding standard performs inter prediction using variable block sizes to improve coding efficiency. Since we predict not only the motion of homogeneous regions but also the motion of non-homogeneous regions accurately using variable block sizes, we can reduce residual information effectively. However, each motion vector should be transmitted to the decoder. In low bit rate environments, motion vector information takes approximately 40% of the total bitstream. Thus, motion vector competition was proposed to reduce the amount of motion vector information. Since the size of the motion vector difference is reduced by motion vector competition, it requires only a small number of bits for motion vector information. However, we need to send the corresponding index of the best motion vector predictor for decoding. In this paper, we propose a new codeword table based on the phased-in code to encode the index of motion vector predictor efficiently. Experimental results show that the proposed algorithm reduces the average bit rate by 7.24% for similar PSNR values, and it improves the average image quality by 0.36dB at similar bit rates.

H.264/AVC 비디오 압축 표준은 압축 효율을 높이기 위해 다양한 크기의 블록을 사용하여 화면 사이의 움직임 예측을 수행한다. H.264/AVC는 가변적인 블록 크기의 움직임 보상을 통해 세밀한 영역의 움직임까지 예측할 수 있어 잔여 영상을 나타내는 정보량을 효과적으로 줄일 수 있다. 복호를 위해서는 각 블록의 움직임 벡터를 전송해야 하는데, 저비트율 환경에서는 움직임 벡터 정보가 전체 비트스트림의 약 40%를 차지한다. 움직임 벡터 정보량을 줄이기 위해 비디오 부호화 전문가 그룹(VCEG)에서는 다양한 움직임 벡터 예측(Motion Vector Competition) 방법을 제안하였다. 다양한 예측 움직임 벡터를 사용하여 실제 전송해야 할 움직임 벡터 차분값(Motion Vector Difference, MVD)의 크기를 줄이기 때문에 압축 효율을 높일 수 있다. 그러나 다양한 예측 움직임 벡터를 사용하기 때문에 선택된 예측 움직임 벡터의 인덱스 정보를 복호기로 전송해야 한다. 이 논문에서는 인덱스 정보를 효율적으로 전송하기 위해 Phased-in 코드를 기반으로 한 새로운 코드워드 표를 제안했다. 실험을 통해 제안한 방법을 이용하여 동일한 화질에서 평균 약 7.24%의 비트율을 절감할 수 있었고, 동일한 비트율에서는 평균 약 0.36dB의 화질을 향상시킬 수 있었다.

Keywords

References

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