Hough Transform-based Semi-automatic Vertex Detection Algorithm on a Touch Screen Mobile Phone

모바일 폰 터치스크린에서 허프변환 기반의 반자동식 정점 검출 알고리즘

  • 장영균 (광주과학기술원 정보통신공학과) ;
  • 우운택 (광주과학기술원 정보통신공학과)
  • Received : 2009.12.28
  • Accepted : 2010.02.12
  • Published : 2010.05.15

Abstract

This paper proposes hough transform-based semi-automatic vertex detection algorithm for object modeling on a mobile phone supporting touch-screens. The proposed algorithm shows fast processing time by searching the limited range of parameters for computing hough transform with a small range of ROI image. Moreover, the proposed algorithm removes bad candidates among the detected lines by selecting the two closest candidate lines from the position of user's input. After that, it accurately detects an interesting vertex without additionally required interactions by detecting an intersection point of the two lines. As a result, we believe that the proposed algorithm shows a 1.4 pixel distance error on average as a vertex detection accuracy under such conditions as a 5.7 pixel distance error on average as an inaccurate input.

본 논문에서는 모바일 폰 터치스크린에서 허프 변환(hough transform) 방법을 이용한 반자동식 정점(vertex) 검출 알고리즘을 제안한다. 제안하는 방법은 사용자의 입력 위치를 기준으로 작은 범위의 ROI(region of interest) 영역 내에서 한정된 매개변수 범위를 탐색하는 허프 변환을 수행함으로써 빠른 처리속도를 보인다. 또한 허프 변환을 통해 검출된 후보직선 중에서 사용자 입력 위치와 가까운 두 직선을 선택함으로써 영상의 잡음으로 인해 잘 못 검출된 후보 직선을 제거할 수 있다. 그리고 검출된 두 직선의 교점을 정점으로 검출함으로써 초기 정점 선택을 위한 입력 이외의 추가적인 상호작용 과정 없이 정확한 정점을 검출할 수 있다. 결과적으로 본 논문에서는 실험을 통해서 제안하는 알고리즘이 센싱 정밀도가 낮은 터치스크린(평균 센싱 오류: 6.3픽셀)에서의 부정확한 입력(5.7 픽셀)에도 1.4픽셀 정도의 정확한 정점 검출 성능을 보이는 것을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

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