아동인지능력향상서비스가 만 3-6세 아동의 언어능력 발달에 미치는 영향 : 단기효과성 평가 연구

The Effect of an Improvement Service for Child Cognitive Ability Aimed at the Development of linguistic Ability in Children between the Ages of 3-6 Years : An Evaluation for Short-term Effectiveness

  • 이봉주 (서울대학교 사회복지학과) ;
  • 김낭희 (서울대학교 사회복지학과) ;
  • 김현민 (서울대학교 사회복지학과)
  • Lee, Bong-Joo (Department of Social Welfare, Collage of Social Sciences, Seoul National University) ;
  • Kim, Nang-Hee (Department of Social Welfare, Collage of Social Sciences, Seoul National University) ;
  • Kim, Hyun-Min (Department of Social Welfare, Collage of Social Sciences, Seoul National University)
  • 투고 : 2010.08.31
  • 심사 : 2010.11.11
  • 발행 : 2010.12.31

초록

The purpose of this study was to evaluate the short term effectiveness of a cognitive ability improvement service for children, which is one of the 'Investment activities for Local Community Services' conducted by the Ministry for Health and Welfare. Results indicate that the longer the period of using cognitive improvement services for children, the more positively significant influence there is on their language abilities in terms of comprehension, expression, and reading-writing. Furthermore, these influences are stronger in children of low-income families than in children from higher income families. Certainly, this type of service improves infants' language abilities regardless of the income level of their families.

키워드

참고문헌

  1. 구인회(2003). 경제적 상실과 소득수준이 청소년의 교육성취에 미치는 영향. 한국사회복지학, 53, 7-30.
  2. 김두섭.강남준(2000). 회귀분석 : 기초와 응용. 나남출판.
  3. 김미애(1999). 어머니에 대한 그림책 읽어주기 훈련이 유아의 읽기 능력에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위 청구논문.
  4. 김민화.곽금주.김연수(2009). 여가활동이 빈곤아동과 일반아동의 인지 및 언어 발달에 미치는 영향. 여가레크리에이션연구, 33(3), 231-243.
  5. 김안나.권민균(2010). 여성 결혼이민자 가정 유아기 자녀의 언어능력과 가정환경 변인과의 관계. 아동교육, 19(1), 163-178.
  6. 김재엽.이익섭.박수경(1998). 저소득층 밀집지역의 가정환경이 청소년 비행에 미치는 영향. 한국사회복지정책학회지, 6, 54-82.
  7. 김태련.이경숙(1993). 이화-바인랜드 적응행동검사(EWHA-VABS) 개발 및 표준화 연구. 특수아동임상연구, 3, 133-151.
  8. 마송희(1998). 이야기 들려주기가 유아의 어휘습득에 미치는 영향. 유아교육연구, 18(2), 215-237.
  9. 문화관광부(2005). 독서진흥에 관한 연차보고서.
  10. 문화관광부(2007). 독서진흥에 관한 연차보고서.
  11. 박찬화.김명순(2010). 그림책읽기 언어중재프로그램이 저소득 가정 아동의 언어능력에 미치는 종단적 영향. 아동학회지, 31(3), 117-138.
  12. 박현선(1999). 고위험 빈곤청소년의 심리사회적 적응. 한국사회복지학, 37, 195-216.
  13. 배병렬(2007). AMOS 7에 의한 구조방정식 모델링. 청람.
  14. 배소영.장유경.곽금주.성현란.심희옥(2004). MCDI-K를 통해 본 한국유아의 표현어휘발달과 성차. 언어청각장애연구, 9(1), 45-56.
  15. 보건복지가족부(2009a). 2009년도 지역사회서비스투자사업 안내.
  16. 보건복지가족부(2009b). 사회서비스정책 주요 통계자료.
  17. 보건복지부(2008). 2008년 지역사회서비스혁신사업 안내.
  18. 서울대학교 사회복지연구소(2005). 한국복지패널조사 1차년도 기초분석 보고서. 서울대학교 사회복지연구소.
  19. 성현란.배기조.곽금주.장유경.심희옥(2006). 인지적 중재프로그램이 영아의 인지발달과 어머니-영아 상호작용에 미치는 효과. 한국심리학회지 : 발달, 19(2), 41-59.
  20. 신경혜.황상민(1994). 성별가 사회경제적 환경이 학령전 아동의 언어발달에 미치는 효과 : 도형과 색을 이용한 언어검사를 통해 평가된 언어능력의 비교. 한국심리학회지 : 발달, 7(2), 74-91.
  21. 신은수(2005). 3, 4, 5세의 마음이론 발달과 가장놀이, 언어표상능력, 실행기능, 그리고 중앙통합능력과의 관계. 유아교육연구, 25(1), 65-90.
  22. 우현경.정현심.최나야.이순형.이강희(2009). 다문화가정 어머니의 한국어능력에 유아기 자녀의 언어발달. 아동학회지, 30(3), 23-36.
  23. 유재열(1983). 빈민층 아동의 언어능력이 학습효과에 미치는 영향 : 어휘 습득량을 중심으로. 단국대학교 석사학위 청구논문.
  24. 이봉주.곽금주,김낭희,김현민(2009). 아동인지능력향상서비스 성과평가 및 발전방안 연구. 보건복지가족부.서울대학교 산학협력재단.서울대학교 사회과학연구원.
  25. 이은해.장영애(1982). 가정환경변인과 아동의 사회적 능력간의 관계. 교육학연구, 20(1), 49-63.
  26. 이재원(2008), 사회서비스 전자바우처. 대영문화사.
  27. 이지연.곽금주(2008). 아동초기 사회경제적 지위(SES)와 가정환경이 언어발달에 미치는 영향. 한국심리학회지 : 발달, 21(3), 151-165.
  28. 이현진.박영신.김혜리(2001). 언어발달 제2판. 시그마프레스.
  29. 장석례(2001). 개별적으로 동화책 읽어주기 활동이 유아의 읽기태도 및 읽기능력에 미치는 영향. 경기대학교 석사학위 청구논문.
  30. 장영애(1981). 가정환경 변인과 4-6세 아동의 언어능력과의 관계. 연세대학교 석사학위 청구논문.
  31. 장영애(1987a). 아동의 지적능력가 환경변인 간의 인과 모형분석. 아동학회지, 8(1), 83-112.
  32. 장영애(1987b). 가정환경변인과 아동의 사회적 능력간의 관계 : 인과 모형 분석. 아동학회지, 8(2), 17-44.
  33. 장영애(1995). 가정환경자극, 사회인구론적 변인과 아동의 언어능력간의 인과모형분석. 대한가정학회지, 33(4), 173-188.
  34. 장영애.서용선(1983). 가정환경 자극검사(HOME)와 학령 전 아동발달 수준과의 관계. 아동학회지, 4, 1-10.
  35. 장유경.최유리(2009). 영아기 가정의 책읽기 경험과 지능발달 : 종단연구, 아동학회지 30(4), 47-56.
  36. 허만영(2009). 사회복지 이데올로기 정향 분석 : 서울시민의 복지의식 탐색을 중심으로. 한국정책과학학회보, 13(2), 99-118.
  37. Amsel, E., Byrnes, J. P., Jean Piaget Society. Netlibrary, I., Jean Piaget, S., & NetLibrary, I. (2002). Language, literacy, and cognitive development the development and consequences of symbolic communication. Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum Associates.
  38. Anderson, G. (1984). A Whole Language Approach To Reading. New York. : University press of America.
  39. Atkinsin, L. (1990). Intellectual and Adaptive Fuctioning; some tables for interpreting the vineland in combination with intellegence tests. American Journal on Mental Retardation, 9(2), 198-203.
  40. Bee, H. L., & Boyd, D. R. (2004). The developing child (10th ed.). Boston, MA : Allyn and Bacon.
  41. Bernstein, B. (2003). Class, Codes and Control : the structuring of pedagogic discourse. Routledge.
  42. Bomstein, M. H., Hahn, C. S., Suwalsky, J. T. D., & Haynes, O. M. (2003). Socioeconomic status, parenting, and child development : The Hollingshead four-factor index of social status and the socioeconomic index of occupations. In M. H. Bomstein, & R. H. Bradley (Eds), Socioeconomic status, Parenting and child development, 29-82 .
  43. Brooks-Gunn, J., & Duncan, J. (1997). The effects of Poverty on Children. The Future of Children, 7, 55-71. https://doi.org/10.2307/1602387
  44. Burchinal, M. R., Campbell, F. A., Bryant, D. M., Wasik, B. H., & Ramey, C. T. (1997). Early intervention and mediating processes in cognitive performance of children of low-income African American Families. Child Development, 68(5), 935-954. https://doi.org/10.2307/1132043
  45. Casto. G., & Mastropieri, M. (1986). The efficacy of early intervention programs : A meta-analysis. Exceptional Children, 52, 417-424.
  46. Cochran-Smith, M. (1984). The making of a reader. Norwood, NJ : Ablex.
  47. Corcoran, M. (2000). Mobility, persistence, and the intergenerational determinants of children's success. Focus, 21(2), 16-20.
  48. Elardo, R., Bradley, R., & Caldwell, B. M. (1975). The Relation of Infants' Home Environments to Mental Test Performance from Six to Thirty-Six Months : A Longitudinal Analysis. Child Development, 46(1), 71-76. https://doi.org/10.2307/1128835
  49. Elardo, R., Bradley, R., &: Caldwell, B. M. (1977). A Longitudinal Study of the Relation of Infants' Home Environments to Language Development at Age Three. Child Development, 48(2), 595-603. https://doi.org/10.2307/1128658
  50. Gilbert, N., & Terrell, P. (2005). Demensions of Social Welfare Policy, 6th ed. 남찬섭.유태균 역. 사회복지정책론 : 분석 틀과 선택의 차원. 서울 : 나눔의집.
  51. Han, B., & Risley, T. R. (1995). Meaningful differences in everyday experience of young American children. Baltimore. MD : Paul Brooks Publishing Co.
  52. Heckman, J. J., & Lochner, L. (2000). Rethinking myths about education and training : understanding the sources of skill formation in a modern economy. In Sheldon Danziger and Jane Waldfogel, eds. Securing tht future : investing in children from birth to college. New York : Russell Sage.
  53. Heinicke, C. M., Beckwith, L., & Thompson, A. (1988). Early intervention in the family system : A framework and review. Infant Mental Health Journal, 9(2), 112-141.
  54. Hocking, R. R., & Pendleton, O. J. (1983). The regression dilemma. Communication in Statistics-Theory and Methods, 12(5), 497-527. https://doi.org/10.1080/03610928308828477
  55. Karoly, L. A., & Bigelow, J. H. (2005). The Economics of Investing in Universal Preschool Education in California. Los Angeles, CA : RAND Corporation.
  56. Karoly, L. A., Kilbum, M. R., & Cannon, J. S. (2005). Early Childhood lnterventions. Los Angeles. CA : RAND Corporation.
  57. Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. NY : Guilford Press.
  58. Lawton, B. (1999). Social Class, Language & Education. Routledge.
  59. McCormick, M. C. (1989). Long-term follow-up of infants discharged from neonated intensive care units. Journal of tht American Medical Association, 261, 1767-1772. https://doi.org/10.1001/jama.261.12.1767
  60. McGlone, J. (1980). Sex differences in human brain asymmetry : A critical survey. Behavioral and Brain Sciences, 3, 215-263. https://doi.org/10.1017/S0140525X00004398
  61. McLoyd, V. C. (1998). Socioeconomic Disadvantage and Child Development. American Psychologist, 53(2), 185-204.
  62. Middleton, H., Keene, R., & Brown, G. (1990). Convertgent and discriminant validities of the scales of independent behavior and the revised Vineland Adaptive Behavior Scales. American journal of mental retardation : AJMR, 94(6), 669.
  63. Neuman, S. B. (1996). Child engaging in storybook reading : The influence of access to print resources, opportunity, and parental interaction. Early Childhood Research Quarterly, 11, 495-513. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(96)90019-8
  64. Olds, D. I., &: Kitzman, H. (1993). Review of research on home visiting for pregnant women and parents of young children. The Future of Children, 3(3), 53-92. https://doi.org/10.2307/1602543
  65. Rossi, P., Lipsey, M., & Freeman, H. (2004). Evaluation : A systematic approach. 7th ed. Sage Publications, Inc.
  66. Sanacore, J. (1991). Expository and Narrative Text. Childhood Education, 67(4), 213.
  67. Sandall, S. R. (1990). Developmental interventions for biologically at-risk infants at home. Topics in Early childhood Special Education, 10(4), 1-13.
  68. Scarborough, H. S., &: Dobrich, W. (1994). Early Literacy Interventions : the relative roles of storybook reading, alphabetic activities, and their combination. Reading and Writing, 19, 489-515.
  69. Senechal, M. (1993). Preschooler's expressive and receptive vocabulary development. New Orleans.
  70. Sparrow, S. S., Cicchetti, D. V., & Balla, D. A. (2005). Vineland Adaptive Behavior Scales, Second Edition (Vineland-II). Pearson.
  71. Teale, W. H. (1988). Developmental appropriate. assessment of reading and writing in the early childhood. Classroom Elementary School Journal, 89, 173- 183.
  72. U. S. Department of Education. (1995). To assure the free appropriate public education of all children with disabilities.
  73. Vasta, R., Haith, M. M., & Miller, S. A. (1999). Child psychology : the modern science(3rd ed.). NY : John Wiley & Sons.
  74. Vygotsky, L. (1962). Thought and Language (ed & Trans by E. Hanfmann and G. Vaker). Cambridge, MA : MIT Press.
  75. Waldfogel, J. (2006). What Children Need. Cambridge, Mass : Harvard University Press.