An Analysis of Research Trends in Domestic Articles on Preschooler Peer Relationships(1995-2009) : Focusing on Research Methods

유아 또래관계 관련 국내 학술지 논문의 연구동향 분석 : 연구방법을 중심으로(1995년~2009년)

  • Kim, Youn-Hee (Department of Early Childhood Education, Pusan National University)
  • 김윤희 (부산대학교 사범대학 유아교육과)
  • Received : 2010.06.30
  • Accepted : 2010.09.10
  • Published : 2010.10.31

Abstract

The purpose of this study was to examine research trends in articles of preschooler peer relationships carried in domestic academic journals. This was done in an attempt to suggest alternative directions for peer relationship studies in the early childhood education sector and lay the foundation for future studies. 131 articles that appeared in seven domestic academic journals related to early childhood education were selected and analyzed in order to better understand the general trends in the filed and the specific trends in terms of their content and methods. Our results indicate that the observation method was most common in the quantitative studies, and participant observation was most prevailent among qualitative studies. As for instrumentation, international instruments were most widely utilized, and the most dominant analysis method was descriptive statistics. In terms of reliability, internal consistency was checked most often, however, the majority of the studies failed to provide any information on validity and post-hoc analysis.

Keywords

References

  1. 구수연(2005). 또래관계 형성을 위한 2세아의 사회적 행동. 열린유아교육연구, 10(3), 27-55.
  2. 김석우(1997). 교육연구법. 서울 : 학지사.
  3. 박경자.신유림.황혜정(2005). 유아 발달 연구의 경향 분석. 유아교육연구, 24(8), 149-167.
  4. 박도순(1997). 교육연구방법론. 서울 : 문음사.
  5. 박영아(2009). 또래관계를 소재로 한 그림책 활용 동작활동이 유아의 사회적 능력에 미치는 효과. 유아교육연구, 25(2), 139-161.
  6. 박주희.이은해(2001). 취학 전 아동용 또래 유능성 척도 개발에 관한 연구. 대한가정학회지, 39(1), 221-232.
  7. 박진재.이은해(2002). 아동의 또래관계 증진을 위한 사회적 기술 중재 프로그램의 효과. 유아교육연구, 22(2), 83-110.
  8. 심희옥.신유림(2009). 또래관계. 아동학회지, 30(6), 195-208.
  9. 양옥승(1997). 유아교육연구방법. 서울 : 양서원.
  10. 유수경.황해익(2007). '유아교육연구'에 나타난 질적 연구논문의 동향 분석. 유아교육연구, 27(2), 295-321.
  11. 이대균.백경순(2001). 1990년대 전.후반기 유아교육관련 학위논문의 동향 분석. 열린유아교육연구, 6(3), 219-234.
  12. 이대균.백경순(2007). 유아교육분야 질적연구 논문의 연구동향 분석. 열린유아교육연구, 12(3), 167-191.
  13. 이대균.백경순.김현수(2006). '열린유아교육연구'의 연구동향 분석 : 1996-2005. 열린유아교육연구, 11(3), 169-188.
  14. 이영석(1997). 아동연구방법론. 서울 : 창지사.
  15. 이영자.유효순.이정욱(2001). 유아사회교육. 서울 : 교문사.
  16. 이은해(2000). 아동의 친구관계에 관한 연구. 아동학회지, 21(3), 77-95.
  17. 이종희.조성연.김선영(2004). 유아교육 관련 학술지에 나타난 연구방법 분석. 유아교육연구, 24(7), 375-397.
  18. 이혜영(2001). 유아교육분야 국내 학술지의 연구동향 분석. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  19. 천희영(2006). 아동의 기질 관련 국내 학술지 논문의 연구경향 분석 : 1980-2004. 아동학회지, 27(4), 17-38.
  20. 최미숙(1994). 유아교육에 있어서의 연구방법론적 조명 : '유아교육연구'를 중심으로. 유아교육연구, 14(1), 199-200.
  21. 최미숙.문신혜.김치곤.이경희(2008). 부모자녀관계와 유아의 성, 또래인기도 및 친사회적 행동과의 관계. 한국영유아보육학, 54, 99-118.
  22. 최미숙.황윤세(2004). 유아발달에 관한 학술지 논문의 연구 경향 탐색. 유아교육연구, 24(5), 187-205.
  23. 한국아동학회(2004). 한국아동학의 연구 : 동향과 전망. 서울 : 학지사.
  24. 한태숙.김연.황혜정(2005). '유아교육연구'의 연구동향 분석 : 1994-2004. 유아교육연구, 25(3), 219-238.
  25. 황윤세(2008). 창의적 행동특성과 놀이성, 상호작용적 또래놀이, 교사-유아관계 간의 구조분석. 아동학회지, 29(6), 245-257.
  26. 황인애.배지희(2007). 또래관계유형에 따라 나타나는 유아들의 요구전략과 반응 양상에 대한 문화 기술적 연구. 열린유아교육연구, 12(3), 43-67.
  27. 황해익(1998). 유아교육 관련 학위논문의 연구 방법론 고찰 : 1980년 이후를 중심으로. 유아교육논총, 8, 111-135.
  28. 황해익(2008). 아동 연구 방법. 서울 : 정민사.
  29. 황해익.송연숙.최혜진.손원경(2008). 영유아.아동연구에서의 SPSS 자료분석. 서울 : 창지사.
  30. 허우정(2002). 유아교육 관련 학술지 수록 논문의 동향 분석. 부산대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  31. 허우정.황해익(2002). 유아교육 관련 학회지 수록 논문의 동향 분석. 영유아보육연구, 8, 23-43.
  32. Asher, S. R., Singleton. L. C., Tinsley, B. R., & Hymel, S. (1979). A reliable sociometric measure for preschool children. Developmental Psychology, 15, 443-444.
  33. Fantuzzo, J., Sutton-Smith, B, Coolanhan, K., Manz. P., Canning, S., & Debnam, D. (1998). Assessment of preschool play interaction behaviors in young low-income children : Penn Interative Peer Play Scale. Early Childhood Research Quarterly. 10, 105-120.
  34. Oden, S. L. (1982). Peer relationship development in childhood. current topics in early childhood education (Eds). by Katz. I. G. Norwood, NJ : Ablex.
  35. Rubin, K. H. (1982). Social and social-cognitive developmental characteristics of young isolate, normal and sociable children. Peer relationships and skills in childhood, in K. H. Rubin & Ross, H. S. (Ed), New York : Springerverlag.
  36. Shaffer, D. R. (2000). Social and Personality Development (4th ed.). Belmont, CA : Wadsworth/Thompson Learning.
  37. 학술연구정보서비스(RISS). http://www.riss.kr.
  38. 학술 데이터베이스 검색사이트(KISS). http://kjss.kstudy.com.