The Nature of Young Children's Informational Picturebook Reading

정보그림책 읽기에 관한 이야기; 네 유아를 중심으로

  • Shim, Hyang-Boon (Dept. of children literature education, Sung Kyun Kwan University) ;
  • Hyun, Eun-Ja (Dept. of children literature education, Sung Kyun Kwan University)
  • Received : 2009.11.01
  • Accepted : 2010.01.07
  • Published : 2010.06.30

Abstract

This case study describes the nature of young children's responses in the informational picturebook reading process through the eyes of 4 young children. Over a twenty week period from September 3, 2007 to February 15, 2008, researcher observed 4 young children while they read informational picturebooks and interacted with one another in terms of what they had read. The young children's personalities, preferences and environments as individual background clearly influenced responses and interaction during the reading process. By acknowledging the response styles of young children, a teacher can assist young children in developing a repertoire of responses to informational picturebooks.

Keywords

References

  1. 강정숙(2007). 글 없는 그림책 읽기 활동이 유아의 가상적 내러티브에 미치는 영향. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  2. 김민화(2004). 정보그림책의 정보를 유아는 어떻게 이해하는가?. 한국어린이 문학교육학회 6차 학술대회, 91-122.
  3. 김소연.현은자(2001). 그림책을 활용한 미술 감상프로그램이 유아의 미적 반응에 미치는 효과. 한국 어린이 문학교육연구, 2(2), 63-80.
  4. 김양선(1997). 소그룹 그림책 읽기에서 그림책에 대한 5세 유아의 반응. 이화여자대학교 석사학위청구논문.
  5. 김윤경(2008). 정보그림책을 활용한 교사의 교육적 개입이 유아의 성별 및 연령에 따라 읽기, 쓰기 발달에 미치는 효과. 대구카톨릭대학교 석사학위청구논문.
  6. 김현희(2000). 정보를 제공하는 방식에 따른 정보그림책에 대한 유아의 반응. 한국어린이 문학교육연구, 창간호, 43-61.
  7. 나선희(2009). 그림책 작가의 쓰기 및 유아 독자의 읽기 전략으로서의 상호텍스트성. 성균관대학교 박사학위청구논문.
  8. 변윤희.현은자(2004). 그림책을 활용한 유아예술교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과. 유아교육연구, 24(5), 311-335.
  9. 심성경.백영애.김나림.변길희.박지애.박주희(2005). 글없는 그림책 관련활동이 유아의 창의성에 미치는 영향. 유아교육연구, 25(3), 203-­218.
  10. 심향분(2009a). 정보그림책 읽기의 즐거움. 한국어린이문학교육연구, 10(1). 137-153.
  11. 심향분(2009b). 유아들의 정보그림책 읽기과정 탐구. 유아교육연구, 29(5), 231-250.
  12. 양하연(2004). 정보그림책 읽기 프로그램이 유아의 비판적사고와 문제해결력에 미치는 영향. 성균관대학교 석사학위청구논문.
  13. 오유경(2008). 정보그림책을 활용한 교사-유아의 상호 작용이 유아의 그림표상능력에 미치는 영향. 중앙대학교 석사학위청구논문.
  14. 한유진(2000). 그림 동화책 읽기에서 유아와 어머니의 언어적 상호작용 전략과 유아의 이야기 구성능력. 서울대학교 박사학위청구논문.
  15. 황보영란(2006). 그림책을 매개로 한 또래와의 상호작용 중심의 읽기. 쓰기 지도프로그램이 유아의 읽기.쓰기 능력에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 11(1), 45-62.
  16. Bauman, B. (2002). Improving student comprehension in social science by teaching reading strategies. ED 465 991.
  17. Dreher, M. J. (2003). Motivating struggling reader by tapping the potential of information books. Reading & Writing Quarterly, 19, 25-38. https://doi.org/10.1080/10573560308206
  18. Duke, N. K., & Bennett-Armistead, V. S. (2003). Reading & writing informational text in the primary grades : Research-based practices. New York, NY : Scholastic.
  19. Galda, L., & Beach, R. (2001). Response to literature as a cultural activity. Reading Research Quarterly, 36, 64-73. https://doi.org/10.1598/RRQ.36.1.4
  20. Ida, M. (2000). "Playing possum" : A young child's response to information books. Language Arts, 77(5), 391-397.
  21. Lindfors, J. W. (1999). Children's inquiry : using language to make sense of the world, New York, NY : Teachers College Press.
  22. Moss, B. (2002). Exploring the literature of fact : Children's nonfiction trade books in the elementary classroom. New York, NY : The Guilford Press.
  23. Kerper, R. M. (1994). Three children viewing and reading : Transactions with illustrations and print in informational books. a Dissertation of Doctor of Philosophy. The Ohio State University.
  24. Palmer, R. G., & Stewart, R. A. (2003). Nonfiction trade book use in primary grades. The Reading Teacher, 57(1), 38-48.
  25. Palmer, R. G., & Stewart, R. A. (2005). Models for using nonfiction in the primary grades. The Reading Teacher, 58(5), 426-434. https://doi.org/10.1598/RT.58.5.2
  26. Pappas, C. C., Varelasa, M., Barry, A., & Rife, A. (2002). Dialogic inquiry around information texts : The role of intertextuality in constructing scientific understandings in urban primary classrooms. Linguistics and Education, 13(4), 435-482. https://doi.org/10.1016/S0898-5898(03)00004-4
  27. Read, S. (2005). First and second graders writing informational text. The Reading Teacher, 59(1), 36-44. https://doi.org/10.1598/RT.59.1.4
  28. Pike, K., & Mumper, J. (2004). Making nonfiction and other informational texts come alive : A practical approach to reading, writing, and using nonfiction and other informational texts across the curriculum. Boston : Allyn And Bacon.
  29. Richards, J. C. (2003). Fact and feeling response diaries : Connecting efferently and aesthetically with informational text. Reading & Writing Quarterly, 19, 107-111. https://doi.org/10.1080/10573560308208
  30. Rosenblatt, L. M. (2006). 탐구로서의 문학(김혜리.엄해영 역). 서울 : 한국 문화사(원저 1995년 출판).
  31. Sanchez, E. M. (2005). Scientific discourse in early childhood : Reading aloud and responding to nonfiction in kindergarten community of learners. a Dissertation of Doctor of Philosophy. The Ohio State University.
  32. Sipe, L. R. (2000). "Those two gingerbread boys could be brothers" : How children use intertextual connections during storybook read alouds. Children's Literature in Education, 31(2), 73-90. https://doi.org/10.1023/A:1005174703434
  33. Smolkin, L. B., & Donovan, C. A. (2003). Supporting comprehension acquistion for emerging and struggling readers : The interactive information book read-aloud. Exceptionality, 11(1), 25-38. https://doi.org/10.1207/S15327035EX1101_3
  34. Varelas, M., Pappas, C. C., & Rife, A. (2006). Exploring the role of intertextuality in concept construction : Urban second graders make sense of evaporation, boiling, and condensation. Journal of Research in Science Teaching, 43(7), 637-666. https://doi.org/10.1002/tea.20100
  35. Yopp, R. H., & Yopp, H. K. (2000). Sharing informational text with young children, The Reading Teacher, 53(5), 410-423.